5 genvägar till mindre salt och mer smak

Vill du minska ditt saltintag gäller det att klara av två saker samtidigt. Minska saltströandet och håll koll på det dolda saltet i matvarorna.

31 augusti 2011

Det är nämligen det sistnämnda som är det allvarliga problemet – och som det krävs en riktad insats för att undvika.

  1. Laga riktig mat Halvfabrikat och färdigrätter innehåller ofta mycket salt. Det finns alltså skäl att undvika de matvarorna. Prioritera i stället att laga rätterna från grunden. Det gör också att maten smakar bättre.

  2. Använd soja Sojasås är en populär smaksättare i det östasiatiska köket och den innehåller 40 procent mindre natrium än salt. Sojasås passar t.ex. bra som marinering till kött eller kycklingbröst eller till att "salta" wokrätter.

  3. Smaka mer Stäng av teven, lägg undan dagstidningen och koncentrera dig på det du äter. Störande element gör att du inte känner smaken lika bra.

  4. Smaka på maten först Det är en dålig vana att automatiskt strö salt över maten innan man smakat på den.

  5. Vänj dig vid mindre salt Smaklökarna vänjer sig snabbt vid smaken av salt. Därför bör du gradvis minska saltintaget och lära dig att äta mindre salt. Det tar lite tid, men det fungerar.

De farliga saltfällorna

  • Sojasås 5,7 gram natrium per 100 gram.

  • Salt sill 5,4 gram natrium per 100 gram.

  • Svarta oliver 3,3 gram natrium per 100 gram.

  • Rökt skinka 2,4 gram natrium per 100 gram.

  • Gravad lax 1,9 gram natrium per 100 gram.

  • Salami 1,9 gram natrium per 100 gram.

  • Riven parmesan 1,9 gram natrium per 100 gram.

  • Fetaost 1,6 gram natrium per 100 gram.

  • Hummer, konserverad 1,2 gram natrium per 100 gram.

  • Tomatketchup 1,1 gram natrium per 100 gram.

  • Vanlig hårdost 0,8 gram natrium per 100 gram.

  • Thousand Island-dressing 0,7 gram natrium per 100 gram.

  • Digestivekex 0,6 gram natrium per 100 gram.

  • Potatischips 0,6 gram natrium per 100 gram.

  • Tonfisk i vatten 0,6 gram natrium per 100 gram.

  • Fullkornsrågbröd 0,6 gram natrium per 100 gram.

  • Croissant 0,6 gram natrium per 100 gram.

  • Saltlakrits 0,5 gram natrium per 100 gram.

  • Jordnötter 0,5 gram natrium per 100 gram.

  • Cornflakes 0,5 gram natrium per 100 gram.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: