4 sätt att hålla vikten nere i jul

Julen bjuder på en mängd frestelser, men du behöver inte gå upp i vikt för det. Vi ger dig 4 smarta sätt att hålla vikten nere i jul.

9 december 2016 av Anna Sjøstrøm / I FORM

Finns det något bättre än att sätta tänderna i ett överdådigt julbord med alla de godaste julrätterna och -godsakerna? Nix. Å andra sidan är det inte så kul att upptäcka att man har gått upp flera kilon när julen är över. Här bjuder vi på några enkla tips för att slippa obehagliga viktöverraskningar.

Håll dig till en portion

När knäcken och pepparkakorna skickas runt för andra gången är det svårt att vara ståndaktig och säga nej tack, men här kan man verkligen spara in på kalorierna. Istället kan du kanske verkligen uppskatta den första portionen.

Hoppa inte över några måltider

När man är ledig är det lätt att halka ur de vanliga rutinerna – även när det kommer till måltider. Och har man ätit för mycket kvällen innan så kan det kännas lockande att hoppa över en måltid, men då blir det ofta så att du överäter senare på dagen.

Rör på dig

Den mesta julmaten ligger tungt i magen och det gör det svårare att verkligen komma iväg och träna. Men motion är din bästa vän om du vill förbränna kalorier, så se till att komma ut i löpspåret! Allt räknas. Du kan t ex gå till mataffären och bära hem matkassarna.

Fokusera på sällskapet

Okej, julen är lika med god mat, men ibland behöver vi tänka efter innan vi kastar oss över julbordet. I grund och botten är det ju de människor som vi delar maten med, som är det bästa med julen.

Optimera din träning med rätt kost. I Aktiv Träning får du recept och experttips om hur du bör äta före, under och efter träning. Se din rabatt här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: