18 starka skäl att äta smör

Många lider av smörskräck och håller sig långt borta från varje liten smörklick, men det kanske inte är nödvändigt. Här kan du se alla starka skäl till varför du ska äta smör och vilka fler källor det finns till goda aminosyror.

19 februari 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Smör har i många år fått utstå kritik på grund av det stora innehållet av mättade fettsyror. Men kanske att du inte länge behöver få dåligt samvete nästa gång du känner för att plocka fram en bytta smör. Tvärtemot de rekommenderade kostråden slår danska forskare fast att mättade fettsyror kan vara nyttiga. En dansk lektor inom området säger dessutom tilll Videnskab.dk att det är en fördel att få fettsyror från flera källor – både vegetabiliska och animaliska. Smör innehåller många ämnen som är bra för oss – och vi har listat dem här under.

  • Smör är rikt på den mest lättupptagliga formen av A-vitamin, som är nödvändig för skölkörteln och binjurarna.
  • Det kan främja fertiliteten hos kvinnor.
  • Det innehåller den mättade fettsyran laurinsyra, som är viktig i kroppens behandling av bland annat svampinfektioner.
  • Smör innehåller lecitin som är ett avgörande ämne när det kommer till kolesterolvärde och ämnesomsättning.
  • Smör innehåller antioxidanter som skyddar mot fria radikaler, som kan skapa cellförändringar i våra kroppar.
  • Antioxidanterna skyddar även mot att blodkärlen försvagas.
  • Smöret är en bra källa till både E- och K-vitamin.
  • Det är en källa till det viktiga mineralet selen.
  • Det mättade fettet i smör har starka anti-tumör- och anti-cancer-egenskaper.
  • Smör innehåller konjugerad linolsyra, som är ett verkningsfullt anti-cancer-medel, är muskeluppbyggande och höjer kroppens immunitet.
  • D-vitamin finns i smör och är avgörande för upptaget av ??kalcium.
  • Smör skyddar mot hål i tänderna.
  • Smör är en källa till det omtalade vitaminet Aktivator X, som hjälper kroppen att absorbera mineraler.
  • Smör är en källa till jod i mycket absorberbar form.
  • Smör är en källa till snabb energi, så det inte lagras i vår fettvävnad.
  • Kolesterol, som finns i smörfett, är avgörande för barns hjärn- och nervsystems utveckling.
  • Smör innehåller arachidonsyra som spelar en roll i funktionen av hjärnan.
  • Smör skyddar mot infektioner i matsmältningssystemet hos unga och äldre.

Liksom med så mycket annat är det essentiellt att äta smör i måttliga mängder och även få sina fettsyror från andra källor, enligt forskare från Institutet för systembiologi. Därutöver rekommenderas det att man inte får mer än 30 energiprocent av sitt dagliga kaloriintag från fett.

Solros- vindruvskärn- och tistelolja är rika på omega-6-fettsyror och innehåller mindre med omega-3. Det finns ett samband mellan att få sina fettsyror från dessa källor och hjärt-kärlsjukdomar. De danska forskarna rekommenderar därför inte att man byter ut mättat fett mot dessa fleromättade fettsyror. Ett bättre val är istället raps- eller olivolja och smör. Att äta varierat är således ett råd även när det gäller fett.

Smaklig smörmåltid – med måtta!

 Få mer information om nyttiga kalorier och hur du upprätthåller din hälsosamma livsstil med Aktiv Träning. Just nu får du 12 nr Aktiv Träning + Shift ONE löparcoach för endast 599 kr. HÄR! 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: