Läs också

Frisk av nitrat

© Colourbox

12 hjärtvänliga matvaror - 2

4. Linfröolja [image:2375 size=141x196] Innehåll: Bl.a. omega-3-fettsyror. Så påverkas cirkulationen: Linfrö innehåller bl.a. nyttiga fettsyror som det även finns mycket av i fet fisk. Fettsyrorna har i ett otal undersökningar visat sig kunna påverka cirkulationssystemet positivt. Redan på femtiotalet visade forskare att blodet flyter bättre i blodkärlen om kosten innehåller omega-3-fettsyror.

21 juni 2010
  • 4. Linfröolja
© Colourbox

Innehåll: Bl.a. omega-3-fettsyror.

Så påverkas cirkulationen: Linfrö innehåller bl.a. nyttiga fettsyror som det även finns mycket av i fet fisk. Fettsyrorna har i ett otal undersökningar visat sig kunna påverka cirkulationssystemet positivt. Redan på femtiotalet visade forskare att blodet flyter bättre i blodkärlen om kosten innehåller omega-3-fettsyror.

Användningsområde: Oljans relativt neutrala smak gör att den passar bra i smoothies. Oljan kan också blandas med vinäger och kan användas som salladsdressing.

Mängd: Det räcker med 2–3 teskedar för att få en bra fettsyrabalans.

Näringsinnehåll: Energi: 884 kcal Protein: 0 gram Fett: 100 gram Kolhydrater: 0 gram Kostfibrer: 0 gram

  • 5. Mörk choklad

Innehåll: Bl.a. antioxidanter och magnesium.

Så påverkas cirkulationen: Choklad kanske inte är det första man tänker på när man ser en lista över hjärtvänliga livsmedel. Men forskning visar faktiskt att kakao, som är huvudingrediens i fin mörk choklad, innehåller antioxidanter som kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Fettet behöver man heller inte oroa sig för. Även om fett innehåller mycket kalorier så är det inte av den farliga sorten. Det finns studier som visar att choklad, särskilt sorter med mycket kakao, genom sitt innehåll av stearinsyra faktiskt har positiva effekter på skadliga blodfetter.

Användningsområde: Mörk choklad smakar bra efter en god middag i kombination med en kopp kaffe. Det är även gott att finhacka en chokladkaka och strö bitarna över en fruktsallad.

Mängd: 1–2 bitar mörk choklad finns det alltid plats för. Vill man undvika att få i sig för mycket kalorier bör man dock sätta en gräns vid ca 20 gram per dag.

Näringsinnehåll: Energi: 536 kcal Protein: 5,7 gram Fett: 29,1 gram Kolhydrater: 63,3 gram Kostfibrer: 0,9 gram

  • 6. Bulgur
© Colourbox

Innehåll: Bl.a. kostfibrer, E-vitamin och antioxidanter.

Så påverkas cirkulationen: Kostfibrer ger bra mättnadskänsla och bidrar till att mindre kolesterol tas upp från maten. E-vitamin bidrar i sin tur till att immunförsvaret stärks. Dessutom innehåller bulgur – liksom andra fullkornsprodukter – antioxidanter, som i likhet med frukt och grönsaker, skyddar mot att skadliga blodfetter täpper till blodkärlen.

Användningsområde: Bulgur och liknande gryn, som t.ex. dinkel, är bra alternativ till ris i sallad eller som tillbehör i en maträtt.

Mängd: 75–100 gram i rå vikt är lagom i en huvudmåltid som ersättning för potatis, ris eller pasta.

Näringsinnehåll: Energi: 359 kcal Protein: 10,8 gram Fett: 2,3 gram Kolhydrater: 76,7 gram Kostfibrer: 7,7 gram

  • 7. A-fil
© Colourbox

Innehåll: Bl.a. mjölksyrabakterier och kalcium.

Så påverkas cirkulationen: Acidophilussortimentet består av produkter som innehåller aktiva bakteriekulturer som överlever i tarmarna. Där bosätter sig bakterierna och skapar balans i tarmfloran. Undersökningar visar att en frisk tarmflora bidrar till ett starkt immunförsvar, vilket bland annat förebygger mot skadliga blodfetter. Filprodukterna innehåller också mycket kalcium som binder en del av det fett som man får i sig via maten. Det gör det lättare att hålla vikten. Samtidigt minskar leverns kolesterolproduktion.

Användningsområde: A-fil passar bra till frukost, t.ex. i kombination med finhackade valnötter.

Mängd: En portion på 2–3 deciliter är lagom.

Näringsinnehåll: Energi: 53 kcal Protein: 5 gram Fett: 1,5 gram Kolhydrater: 3,5 gram Kostfibrer: 0 gram

  • 8. Lök
© Colourbox

Innehåll: Bl.a. en rad olika antioxidanter.

Så påverkas cirkulationen: Forskning har visat att de ämnen som finns i vanlig lök, eller i extrakt av lök, har bra effekt på blodet. Det är framför allt antioxidanterna i löken som bidrar till att blodtrycket och blodfettnivåerna sjunker, samt att blodproppar förebyggs och att blodsockret blir lägre.

Användningsområde: Finhackad lök kan ätas färsk i en sallad och självklart kan lök också användas i en rad olika varmrätter.

Mängd: En lök om dagen är bra för magen – och resten av kroppen inklusive hjärta och blodkärl.

Näringsinnehåll: Energi: 46 kcal Protein: 1,6 gram Fett: 0,3 gram Kolhydrater: 10 gram Kostfibrer: 1,9 gram

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: