mad grøntsager gulerod tomat kniv løg rive
© Colourbox

12 hjärtvänliga matvaror

Blodproppar och andra hjärt-kärlsjukdomar drabbar 10 000-tals svenska män varje år. Det är alarmerande höga siffror men som tur är finns det mycket man kan göra för att undvika att bidra till den trista statistiken.

21 juni 2010 av Martin Kreutzer

En av de enklaste och effektivaste metoderna som finns handlar om att äta så hjärtvänligt som möjligt. Och det kan man oftast klara av med hjälp av några små, enkla förändringar i kosten.

VALNÖTTER

Valnødder

Innehåll: Bl.a. fibrer, protein, E-vitamin och omega-3-fettsyror.

Så påverkas cirkulationen: Valnötter innehåller massor av antioxidanter som effektivt förhindrar kolesterol från att täppa till blodkärlen. E-vitamin är en av antioxidanterna, men det finns även selen, mangan och andra nyttigheter. Kombinationen av kostfibrer, fett och protein gör att valnötter kan bidra till att stabilisera blodsockret och ge bättre mättnadskänsla. Det bästa är ändå alla omega-3-fettsyror. Fettsyrorna hämmar bildandet av blodproppar och minskar halten av blodfetter, (triglycerider och LDL-kolesterol). Studier visar att personer som äter valnötter har lägre risk att få hjärtsvikt.

Användningsområde: Ät valnötter som nyttigt godis eller strö hackade valnötter över sallad, bakverk alt. yoghurt.

Mängd: Ju mer valnötter, desto bättre. 30–40 gram dagligen ger ett bra energiutbyte utan att kaloriintaget blir för stort.

Näringsinnehåll: Energi: 680 kcal Protein: 14,3 gram Fett: 64,3 gram Kolhydrater: 16,2 gram Kostfibrer: 5,6 gram

BROCCOLI

Broccoli 6-2010
© Colourbox

Innehåll: Bl.a. antioxidanter som stärker immunförsvaret.

Så påverkas cirkulationen: Antioxidanterna förhindrar att det kolesterol som transporteras runt i blodkärlen fastnar på kärlväggarna. Så länge det inte blir någon oxidation är kolesterol ofarligt, och därmed är broccoli en viktig ingrediens för att hålla cirkulationssystemet i trim. En bonus är att broccoli är mycket kalorisnålt och därför inte belastar kalorikontot speciellt mycket. En teori som nyligen presenterades visar att broccolins nyttighet beror på att dess innehåll faktiskt gör att man blir lätt förgiftad. Som en motreaktion mobiliseras därför immunförsvaret.

Användningsområde: Ångkoka broccolin i stället för att låta den ligga och dra i ett vattenbad. På så sätt bibehålls fler nyttoämnen.

Mängd: Väljer man broccoli som enda grönsak i en huvudmåltid är det lagom med 200–250 gram. Broccoli passar också bra att kombinera med andra grönsaker.

Näringsinnehåll: Energi: 45 kcal Protein: 5,3 gram Fett: 0,6 gram Kolhydrater: 6,1 gram Kostfibrer: 3,2 gram

TORSKEROM

Mad, Rugbrød, Torskerogn
© Valling.com

Innehåll: Bl.a. protein, omega-3- fettsyror och D-vitamin.

Påverkan på cirkulationen: Protein ger bra mättnadskänsla vilket innebär att man kan dra ned på fettintaget. D-vitamin påverkar kroppen på olika sätt. Bland annat fungerar vitaminet som en viktig antioxidant för cirkulationssystemet. Innehållet av fiskolja gör i sin tur att kolesterolvärdet sjunker.

Användningsområde: Fiskgryta med stekt torskrom är både gott och nyttigt. Men går det inte att få tag på färsk råvara så är den konserverade varianten ett bra alternativ på en skiva fullkornsbröd.

Mängd: Torskrom kan ersätta kött, fisk och fågel i en vanlig huvudmåltid. 100–150 gram torskrom är en lagom mängd.

Näringsinnehåll: Energi: 120 kcal Protein: 21,6 gram Fett: 2,9 gram Kolhydrater: 1,5 gram Kostfibrer: 0 gram

Vad består din kost mest av? Fett, proteiner, fibrer eller kolhydrater?

Använd I FORM Kostdagbok till att få en överblick över din kostsammansättning och se var dina energikällor kommer ifrån.>Prova I FORM Kostdagbok här

Varningssignaler

De besvär man kan få av högt blodtryck eller höga kolesterolvärden visar sig inte förrän skadan blivit ganska allvarlig. Det finns dock några varningssignaler man bör bara uppmärksam på:

Blodproppar hos nära anhöriga! Drabbas dina föräldrar eller syskon av cirkulationssjukdomar är risken stor att du också kommer att drabbas.

Byxorna stramar! Bukfetma är farligt för cirkulationssystemet. Från magens fettdepåer transporteras fettvävnad ut till blodet, vilket gör att både fett och kolesterol hamnar i cirkulationssystemet.

Brist på energi i vardagen! Du känner dig kroniskt utbränd. Oavsett om det är stress eller ett överbelastat cirkulationssystem som är orsaken, är det något som du bör ta på största allvar.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: