Händer fulla med sockerbitar

Man klarar sig bra utan socker. Men det kan vara svårt att helt undvika alla sötsaker. En nyttig och balanserad kost bör innehålla maximalt 50–60 gram socker per dag i snitt för en vuxen.

© iStock

10 livsmedel som förvånansvärt nog är proppfulla med socker

Se upp med vilka förädlade livsmedel du plockar med i matkorgen. Dessa 10 produkter kanske verkar ofarliga, men i verkligheten innehåller de stora mängder tillsatt socker.

27 mars 2017 av Martin Kreutzer

Du vet säkert redan att sockret i kosten bidrar med massor av tomma kalorier som gör att man ökar i vikt, och att godis och läsk är några av de värsta sockerbomberna. Men har du lika bra koll på att andra, till synes harmlösa produkter, också innehåller stora mängder tillsatt socker? Vi har granskat några av de vanligaste socker­fällorna i vår vardag.


10 dolda sockerbomber

1. Såser och dressingar

Thousand island, ketchup, barbecuesås och många andra livsmedel innehåller mycket tillsatt socker för smakens skull. Det blir särskilt problematiskt när det handlar om såser som används till vardags, t.ex. ketchup, eller i salladsdressing som lyfter de annars lite tråkiga grönsakerna. Det är inte ovanligt att 1 dl vanlig salladsdressing kan innehålla 10–15 g socker, eller att en viss ketchupsort­ kan innehålla hela 25–30 g socker.

Sockerbombsstyrka: 4/6

(1 är bäst, 6 är värst – bedömt utifrån hur mycket man brukar inta åt gången)

2. Färdigbakat matbröd och korvbröd m.m.

Många bröd är riktiga sockerfällor och få tänker nog på att även matbröd kan vara kraftigt sötat. När det handlar om t.ex. korvbröd, så är det inte ovanligt att de innehåller 5–6 gram socker per 100 gram bröd. Inget bröd är helt sockerfritt eftersom en del av mjölet omvandlas till socker under bakningen. Osötat bröd kan ha en sockerhalt på 1–4 procent.

Sockerbombsstyrka: 1/6

3. Inlagd rödkål, inlagd sill och makrill i tomatsås

Konserverade produkter innehåller inte bara olika matvaror som via värmebehandling får längre hållbarhet. Ofta tillsätter tillverkarna också en stor mängd socker. Hur mycket som tillsätts varierar dock kraftigt. Man kan t.ex. hitta makrill i tomatsås som är sockerfri, medan andra konserver innehåller mer än 1 tsk socker i en liten burk. Om man t.ex. äter inlagd rödkål får man garanterat i sig sitt dagliga sockerbehov. Det är inte ovanligt att syrad rödkål på burk kan innehålla en matsked (15 gram) socker per 100 gram. Asiatiska produkter, inlagd sill, inlagd gurka och liknande livsmedel ligger också ofta i en sockerlag, men eftersom det mesta av laget blir kvar i glasburken så får man inte i sig så mycket socker som näringsdeklara­tionen anger.

Sockerbombsstyrka: 2/6

4. Frysta bär

Bär från frysdisken är ett enkelt och bra sätt att få tag i hälsosam frukt till yoghurten. Läs dock igenom innehållsförteckningen – många bär är nämligen indränkta i socker, vilket gör att alla nyttiga bär får sällskap av en massa tomma kalorier. I många fall finns det faktiskt lika mycket tillsatt socker i bär som i läsk (10–11 gram per 100 gram), och resultatet blir att kaloriinnehållet blir högt.

Sockerbombsstyrka: 3/6

5. Sportdryck

Sportdryck innehåller ofta 50–75 gram socker per liter, vilket i runda siffror innebär att man får i sig hälften av de kalorier man förbränner via drycken. Vill man bara ha lite smak och salt, så kan man blanda elektrolyttabletter med vatten. Red Bull och liknande drycker är en annan dryckeskategori som bidrar med mycket socker. En oskyldig liten burk på 250 ml innehåller hela 27 gram socker.

Sockerbombsstyrka: 6/6

6. Pasta­sås

Om du gör en pastasås på krossade tomater så är det inga problem, men många färdiga pastasåser innehåller en del tillsatt socker. I många fall handlar det om ett par teskedar socker (7 gram) per 100 gram.

Sockerbombsstyrka: 1/6

7. Cornflakes

Strör du också socker på dina cornflakes för att de ska smaka lite mer? Välkommen i klubben! Frukostflingor behöver dock inte sockras eftersom de redan innehåller ca 1 tsk (8 gram) socker per 100 gram. Tillverkarna tonar ofta ned den hårda verkligheten genom att presentera sockerinnehållet per portion, men helt seriöst – vem nöjer sig med äta 30 gram cornflakes?

Sockerbombsstyrka: 3/6

8. Marmelad och sylt

Även om det i grunden är nyttigt att äta blåbär, svarta vinbär, jordgubbar eller vilka bär eller frukter som finns i glasburken, så är marmelad inte det bästa valet för hälsan. Sockerinnehållet varierar nämligen mellan 40–60 gram per 100 gram. Låt dig inte luras av meningar som ”utan tillsatt socker”. Ofta tillsätter tillverkaren bara fruktsocker som är utvunnet från bär eller druvor, men i verkligheten är det lika illa som vanligt tillsatt socker. Läs igenom näringsdeklarationen noga och välj marmeladsorter som innehåller mindre än 50 gram socker per 100 gram.

Sockerbombsstyrka: 3/6

9. Mjölkersättare

Mellanmjölkens land har invaderats av mjölkdrycker baserade på ris, havre och soja. Men såvida man nu inte tål vanlig mjölk, så är de nya alternativen oftast ett sämre val. Vanlig komjölk innehåller t.ex. 5 % socker (och 3,5 g muskeluppbyggande protein), medan dyra risdrycker innehåller 6–10 % socker och nästan inget protein alls. Havre­drycker är lite bättre, men de har också ett lågt proteininnehåll. Näringsmässigt ligger sojadryck närmast vanlig mjölk, och sojadryck finns även i sockerfria varianter.

Sockerbombsstyrka: 2/6

10. Fruktyoghurt

Det skyltas friskt med päron, persikor, jordgubbar och andra nyttigheter på förpackningarna. Men bakom fasaden finns det mycket mer socker än man kan tro. De flesta frukt­yoghurtar innehåller både 5 % naturligt mjölksocker och 5–6 % tillsatt socker. Det gör att de livsmedlen hamnar på samma höga nivå som läskedryck.

Sockerbombsstyrka: 4/6

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: