Livsmedel som är rika på nyttigt fett
© iStock

10 bra skäl: Därför behöver vi fett

Efterdyningarna av 90-talets stora fettskräck finns fortfarande kvar trots att forskarna för länge sedan har visat att kroppen behöver fett. Här är 10 bra skäl till varför du behöver fett.

8 maj 2017 av Martin Kreutzer

10 skäl till att vi behöver fett

1. Bygger nya hjärnceller. 

Fett behövs i hjärnan på samma sätt som protein behövs i musklerna. Använder du huvudet mycket, bygger du nya hjärnceller på natten som ersättning för dem du förlorade under dagen.

2. Ökar vitaminupptaget.

Fett främjar upptaget av vitaminer och antioxidanter. Bland annat så är A- och D-vitamin fettlösliga, och din förmåga att ta upp dessa ur måltiden står och faller med att det även finns fett att tillgå.

3. Ökar mättnadskänslan.

Får kroppen tillräckligt med essentiella fettsyror, så blir mättnadskänslan bättre. Fett i maten håller också blodsockret stabilt genom att det bromsar upptaget av kolhydrater i maten.

4. Stärker huden.

Nyttigt fett gör att hudcellerna kan ta upp fukt bättre och håller kvar vattnet så att huden inte torkar ut. Dessutom gör fettet att det blir ett bra flöde av näring och slaggprodukter in och ut genom cellerna. 

5. Boostar immunförsvaret. 

Särskilt omega-3 och enkelomättat fett sätter fart på immunförsvaret så att det står emot inflammationer bättre. Det kan både skydda mot livsstilssjukdomar och få bukt med överbelastningsskador.

6. Förbättrar smaken.

Generellt gör fett i maten att smakupplevelsen blir mycket bättre. Smaken blir rundare och fylligare om det finns fett i maten – det är bl.a. därför som en skvätt grädde sätter piff på såsen. 

7. Ger mer träningsenergi. 

Fettet i musklerna är ett värdefullt bränsle under långa träningspass och tävlingar. Studier visar faktiskt att vältränade elitidrottare har mer fett i musklerna än vanliga motionärer.

8. Hjälper kolesterolet. 

Kolesterolet i blodet transporteras runt i kroppen tillsammans med fettet, som håller det flytande. Kolesterol är både viktigt för uppbyggnaden av hormoner och ingår även i cellmembranens struktur.

9. Motverkar undernäring. 

Hos personer med nedsatt aptit är fett värdefullt eftersom det för varje gram innehåller dubbelt så många kalorier jämfört med kolhydrater och protein. Lite smör eller olja passar därför bra i maten.

10. Skapar en kalorireserv.

Kroppsfettet är vår viktigaste energikälla under perioder med bristfälligt näringsintag. Det är sällan ett problem i västvärlden, men på andra platser på jorden är denna kalori­reserv helt avgörande. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: