© iStockphoto

Fett kan vara nyckeln till ett långt liv

Det nyttigaste fettet minskar risken betydligt för förtida död.

14 juli 2016 av Jesper U. Larsen

Allt fett är inte likadant. En ny amerikansk studie visar att det har stor betydelse för hälsan, vilken typ av fett du sätter tänderna i.

Genom att byta ut fem procent av kaloriintaget från mättade fettsyror eller transfettsyror mot omättat fett från växtbaserade livsmedel, så kan man rminska risken för förtida död med hela 27 procent.

Den slutsatsen drar forskare från Harvard, som har analyserat matvanorna hos fler än 126 000 personer under åren 1980 till 2012. Forskarna kallar själva sin studie för den hittills mest detaljerade och omfattande undersökningen av hur fett i kosten påverkar hälsan.

Glöm fettskräcken

Mättat fett, som vi alltså bör äta begränsade mängder av, finns i alla feta animaliska livsmedel, t.ex. kött, pålägg, ost, smör och feta mjölkprodukter.

Den största hälsoeffekten får man enligt studien genom att byta ut mättat fett mot fleromätttat fett, som finns i de flesta växtoljor, fet fisk, nötter och feta kärnor. Enkelomättat fett visade sig också minska dödsrisken, men där var effekten inte lika stor.

Studien bekräftar att vi behöver ha i oss fett, och att lösningen – om man vill hålla sig frisk och kry – inte är att bannlysa allt fett från kosten. Självklart innehåller fett mycket kalorier och meningen är inte att vi ska frossa i fettrika livsmedel, utan att vi väljer rätt mängder och främst nyttiga fettkällor. Det finns alltså ingen anledning att vara rädd för fett.

Source #JAMA International Medicine

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: