Fett är inte farligt

Ny forskning vänder upp och ned på traditionella kostrekommendationer. Animaliskt fett från grädde, smör och skinkstek leder inte till hjärt-kärlsjukdom.

18 juni 2010

Vi hade aldrig trott att vi någonsin skulle få säga detta: av hälsoskäl finns det ingen anledning att avstå från entrecote med gräddsås. Fett från djur har dock under de senaste 20 åren betraktats som en direkt orsak till blodproppar och hjärtstillestånd. Nu avslöjar amerikansk forskning från Harvard University att fettet inte är så farligt trots allt. Forskarna har tittat närmare på en rad studier av det mättade fettets betydelse för hälsan. Till deras stora förvåning har de inte hittat något samband mellan intaget av mättat fett och risken för att utveckla blodproppar eller hjärt-kärlsjukdomar. Resultatet överraskar till viss del också Aktiv Tränings kostexpert och näringskonsult Martin Kreutzer.

”Den här trenden har vi sett under en längre tid. På samma sätt som att vi behöver nyttigt fett från t.ex. nötter och fisk har vi också behov av mättat fett. Mättat fett är oftast animaliskt och det innebär att man samtidigt får i sig en massa protein. Men fett är också viktigt för kroppen.” Han påminner dock om att mättat fett är mycket kaloririkt. Så även om det inte är fettet i sig som förstör blodkärlen, så gör fett att man blir tjockare – och övervikt är, och förblir, hälsofarligt.

De nya forskningsrönen kastar nytt ljus över klassiska kostråd. Traditionellt har rekommendationen varit att minska på animaliskt fett och i stället äta mer kolhydrater.

”Kostråden är ofta grundade på att man har ett fysiskt tungt jobb och därför behöver mer energi i form av kolhydrater. Om man har ett stillasittande jobb förbränner man mer fett, och med tanke på hur vår moderna livsstil ser ut passar det bra att äta mer fett och mindre kolhydrater.”

Martin Kreutzers nya kostråd

  • Var inte rädd för fett – det bör finnas med i alla måltider.

  • Använd vegetabilisk olja. Ha med olja i sallad och använd olja till stekning och bakning.

  • Skippa enkla kolhydrater i form av vit pasta och polerat ris.

  • Ät nyttiga kolhydrater, t.ex.frukt, grönsaker och fullkornsprodukter.

  • Välj protein som mättar bra från t.ex. kött, mjölkprodukter och fisk.

  • Undvik söta drycker. Drick vatten istället.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: