Fem dåliga burkar

Det är långt ifrån alla konserver som vi kan rekommendera.

7 juni 2010

Här är fem burkar man bör undvika.

Burkananas är, som de flesta andra fruktkonserver, inlagda i en lag med socker. Det förstör den naturliga smaken och bidrar med 25 procent mer kalorier. C-vitaminhalten är dessutom halverad och mycket av den naturliga konsistensen är försvunnen.

Picnicbog är ett exempel på hur annorlunda kött kan smaka när det blir konserverat. Processen gör att mycket av det Bvitamin som finns i färskt kött försvinner. Konserveringen tillför också ämnen som kan inverka negativt på hälsan.

Böngroddar på burk är så pass komprimerade så att den färska sprödheten har försvunnit. Dessutom ligger böngroddarna i en kaloririk lake som gör att kaloriintaget blir onödigt stort.

Tonfisk i olja. Tonfisk är i sig själv en mycket mager fisk. Men många producenter blandar i tråkiga veg. oljor med tonfisken. Oljan kan man naturligtvis hälla bort, men problemet är att oljan tar med sig omega-3-fettsyrorna från tonfisken så att den inte blir lika nyttig längre. Man bör därför välja tonfisk i vatten i stället.

Ärt-/morotsblandning hamnar också på utelistan eftersom både smaken och konsistensen är så pass dålig att burkvarianten inte ens kan jämföras med frysta eller färska alternativ.

Nackdelar

Konserveringen gör att näringsvärdet sjunker, men minskningen är inte så stor som man tror.


Måttlig till stor minskning: Gäller framför allt B-vitaminer, C-vitamin, magnesium, kalium, zink samt vissa antioxidanter.


Ingen eller minimal minskning: Näringsämnen som protein, fett, kolhydrater, kostfibrer, vitamin A, vitamin D, vitamin E, järn, kalcium och vissa antioxidanter.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: