© Istock

Därför ska du äta kostfiber

Problem med matsmältningen? Det kan kanske bero på att du äter för lite kostfiber. Se här varför kostfiber är så viktiga för mag-tarmsystemet.

3 februari 2016

Kostfiber består till viss del av osmältbara kolhydrater från växter som inte kan brytas ned av tunntarmens enzymer. Kostfiber passerar oförändrade genom tarmen och för med sig slaggprodukter som inte tas upp. På så sätt hjälper de mag-tarmsystemet med matsmältningen. Rekommendationen är ett kostfiberintag på ca 30 gram per dag hos vuxna.

Så nyttiga är kostfiber

  • Kostfiber ökar mättnadskänslan – dels för att man måste tugga mer för att få i sig fiberrika livsmedel, dels för att fiberrika måltider tar mer plats i mag-tarmsystemet.
  • Kostfiber är bra för cirkulationssystemet eftersom de i den nedersta delen av tarmen omvandlas till speciella fettsyror som via blodet förs vidare till levern och minskar dess produktion av kolesterol.
  • Kostfiber ger tarminnehållet större volym och sätter därmed i gång de rytmiska sammandragningar som pressar maten genom tarmsystemet.
  • Kostfiber ger bättre tillväxtförhållanden för alla nyttiga tarmbakterier. Därmed stöts de sjukdomsfrämjande bakterierna bort och tarmen blir motståndskraftigare.
  • Kostfiber motverkar hård mage, ger ett jämnt och bra flöde av slaggprodukter genom kroppen och bidrar till att risken för tarmcancer minskar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: