Saltlagen är viktig för de nyttiga probio­tiska bakteriekulturerna i t.ex. surkål. 

Därför ska du äta fermenterad mat

Surkål, inlagd gurka och yoghurt. Det finns många sätt att äta fermenterad mat på, men hur nyttig är den egentligen? Svaret får du här.

16 oktober 2017 av Hans Westhausen Gottlieb

Så nyttig är fermenterad mat

"Jag har läst att fermenterad mat ska vara nyttig och ha många bra egenskaper. Vad beror det på?"

Fermenterad kost som t.ex. surkål och yoghurt innehåller massor av hälsosamma ämnen. När man fer­men­te­rar – eller jäser – ett livsmedel (t.ex. kål) med salt så bildas nyttiga mjölksyrebakterier. Dessa har en probiotisk effekt, vilket innebär att de minskar risken för magbesvär och gör det lättare för kroppen att bryta ned mjölksocker. Dessutom ökar mjölksyrebakte­ri­er­na upptaget av t.ex. B12- och K-vitamin, magnesium, kalcium och järn. Mjölk­syrebakterierna producerar också peptider som hämmar och tar död på oönskade bak­te­rier, och mjölksyrebakterierna tar också upp plats i tarmarna för o­väl­kom­na bakterier. Det har också visat sig finnas ett samband mellan intag av fermenterad kost och lägre blodtryck, viktminskning samt lindring av inflammation.

Vill du själv pröva fermentering? Då kan vi varmt rekommendera fermenterad rödkål. Se receptet här.

Probiotiska bakterier

Fermenterad kost

Du hittar bland annat probiotiska bakterier i fermenterade livsmedel som till exempel surkål, kimchi (kinakål, chili, vitlök), surdegsbröd, tempeh (sojabönor) och tabascosås.

Syrade mjölkprodukter

Bra källor till probiotika finns också i syrade mjölkprodukter med tillsatta bakteriekulturer, till exempel acidofilus, bifidum och causido. Produkter som Cultura och kefir innehåller också probiotika.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: