Åtta livsmedel som stärker hjärnan

Ät dig till ett bättre minne och mer mental energi. Här är åtta livsmedel som ger din hjärna optimala arbetsförhållanden.

30 juni 2014 av Martin Kreutzer.

För att hjärnan ska kunna prestera optimalt är det viktigt att tänka på vad du äter. Vissa livsmedel kan boosta de små grå, så att du inte bränner ut dig mentalt under en krävande arbetsdag.

PARMESANOST

Bra för: Parmesanost är rik på zink som har stor betydelse för din mentala energi. Studier visar att brist på mineralet resulterar i nedstämdhet och irritabilitet.

Så mycket behövs: Parmesanost är så näringsrik att endast 25 gram räcker för att få en gynnsam effekt.

KYCKLINGBRÖST

Bra för: Kyckling hjälper till med att bilda ämnet dopamin som gör att man blir mer avslappnad och välmående. Kyckling innehåller mängder av förgrenade aminosyror – ofta kallade BCAA. De konkurrerar med aminosyran tryptofan i hjärnan. När intaget av BCAA ökas så bromsas tryptofanupptaget, vilket i sin tur leder till att dopaminkoncentrationen i hjärnan ökar.

Så mycket behövs: Ett vanligt kycklingbröst på 125–150 gram innehåller tillräckligt mycket näring för att ge en bra effekt i flera timmar efter måltiden.

Logga in och läs om övriga livsmedel som är bra för hjärnan.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: