Cookie- och Sekretesspolicy
Längdskidåkaren: 5 tips från toppen

Längdskidåkaren: 5 tips från toppen

39-årige Anders Södergren är en av Sveriges bästa längdskidåkare genom tiderna. Här delar han med sig av sina bästa nybörjartips inför vintern.

  • Av R Kingstad. Foto: www.teamsodergren.se
  • 15-11-2016

Anders Södergren

Född: 1977
Klubb: Hudiksvalls IF
Bor: Östersund
Familj: Gift, två barn.
Meriter: har representerat landslaget i över 15 år. Har som främsta meriter OS-guld i stafett från Vancouver 2010, två individuella VM-silver 2003 och 2009, två segrar i Holmenkollens femmil och 17 individuella SM- guld.

Aktuell: jobbar som sponsorcoach åt Svenska Skidförbundet.

1. Åk utan stavar I Början

Oavsett om det gäller klassisk stil eller skejt så är det bra att teknikträna utan stavar i början. Det är viktigt att få in en bra tyngdöverföring och känna att man har en bra grund att stå på. På så vis tränar man balans, kroppshållning, tyngdöverföring och koordination. Det är även bra att få med armpendeln och överdriva rörelserna till en början. Jag håller själv i en del längdskidkurser och det kan vara ett bra tips att gå en sådan nybörjarkurs. Då kan man förutom bra övningar även få tips om hur man vallar för olika fören och väderförhållanden.

2. Gör en träningsplan

Ett tränings­schema kan vara bra att ha om man känner att man vill kontrollera belastningen och få progression i träningen. I början behöver inte planeringen vara så detaljerad, huvud­saken är att träningspassen verkligen blir av. När man har fått mer erfarenhet som längd­skidåkare kan man börja planera träningen, återhämtningen och kostintaget lite noggrannare. Jag använde mig t.ex. av ett träningsschema när jag satsade som mest. Det var en viktig pusselbit för mig för att jag skulle kunna träna progressivt och fortsätta utvecklas.

3. Skaffa bra skidor

Längdskid­åkning är en mate­rialsport och det blir betydligt roligare att åka om man har bra prylar. Det behövs dock inga värstingprylar utan mellan­segmentet med längdskidprylar som finns i sportbutikerna räcker långt. Om det är något man vill lägga lite mer pengar på så ska det i så fall vara skidorna. De kan vara skillnaden mellan att skidturen blir en njutning eller en plåga. Mitt tips är att man tar sig tid i sportbutiken och provar ut rätt skidor med hjälp av personalen. Det är en bra investering inför vintern.

4. Anmäl dig till ett långlopp

Att anmäla sig till ett lång­lopp som t.ex. Vasaloppet, Engelbrektsloppet eller någon annan av landets alla längdskidtävlingar, tycker jag är ett bra mål för motio­närer. Det ökar motivationen att träna månaderna fram till loppet. När man väl har fyllt i anmälningsblanketten så förpliktar man sig att träna och det blir lättare att ge sig ut i skidspåret oavsett väder. Och om man anmäler sig tillsammans med en kompis så ökar tränings- och tävlingslusten ännu mer.

5. Träna med en kompis

För många blir träningen roligare om man har någon att träna med. Det kan vara allt från en kompis till en organiserad skidförening eller en löst sammansatt facebookgrupp där man kan bjuda in andra skidåkare. Huvud­saken är att man har ett ”bollplank” under träningspassen. Ofta tar man också ut sig lite mer och tränar effektivare om man motionerar ihop med andra. De dagar då träningen känns extra jobbig är det också till stor hjälp att ha en kompis vid sidan som kan påminna en om hur bra man kämpar.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Håll formen i vinter

Håll formen i vinter

Motivation träning |

Vintern kan minska både motivationen ...

Läs mer
Hur får jag tillbaka lusten att träna?

Hur får jag tillbaka lusten att träna?

Fråga oss |

Jag har tappat lusten att styrketräna. ...

Hur får jag lust att träna igen?
Så behåller du motivationen

Så behåller du motivationen

Motivation träning |

Oavsett hur rolig din nya träningsform ...

Läs mer
Håll ångan uppe i vintermörkret

Håll ångan uppe i vintermörkret

Motivation träning |

Dagarna har blivit kortare, solen lyser ...

Läs mer
Trendigt att vara aktiv på semestern

Trendigt att vara aktiv på semestern

Motivation träning |

Allt fler vill hålla igång på ...

Läs mer
Nytt
Därför stönar många män när de tränar

Därför stönar många män när de tränar

Motivation träning |

Fråga: Varför stönar och stånkar många ...

Läs mer
Längdskidåkaren: 5 tips från toppen

Längdskidåkaren: 5 tips från toppen

Motivation träning |

39-årige Anders Södergren är en av ...

Läs mer
Håll formen i vinter

Håll formen i vinter

Motivation träning |

Vintern kan minska både motivationen ...

Läs mer
Trendigt att vara aktiv på semestern

Trendigt att vara aktiv på semestern

Motivation träning |

Allt fler vill hålla igång på ...

Läs mer
Så ser den PERFEKTA träningskompisen ut

Så ser den PERFEKTA träningskompisen ut

Träningskompis |

Se vilken typ av träningskompis du bör ...

Läs mer