Cookie- och Sekretesspolicy
Håll ångan uppe i vintermörkret

Håll ångan uppe i vintermörkret

Dagarna har blivit kortare, solen lyser med sin frånvaro och temperaturen sjunker för varje dag. Här är 14 tips som hjälper dig att hålla ångan uppe hela vintern.

  • Av Hans Westhausen Gottlieb
  • 17-10-2016

1. Sätt upp ett långsiktigt mål

Med ett konkret mål långt fram får du ett riktmärke att sikta på. Det kan t.ex. vara att du ska delta i en stor löpartävling eller köra ett speciellt cykellopp nästa höst. Det kan också vara att du ska sätta personbästa på milen, klara 100 kg i knäböj eller göra något helt annat. Det viktigaste är att målet är ambitiöst, men ändå realistiskt. På så sätt kommer varje träningspass – oavsett väder och vind – att vara ett viktigt steg på väg mot målet.

2. Träna i dagsljus

Om det är möjligt så är det bra om du kan träna under dygnets ljusa timmar. Man har helt enkelt mycket mer ork och energi när det är ljust. Om det är svårt att hinna, så kan du passa på under helgerna.

3. Delta i ett vinterlopp

Anmäl dig till ett vinterlopp, en januari­tävling eller liknande, så att du har ett delmål i vinter att träna inför. Många gym erbjuder också olika arrangemang under vintern. Alternativt kan du träna med ett styrkemässigt delmål, så att du t.ex. ska kunna göra knäböj med 90 kg i januari och det långsiktiga målet till våren är 100 kg.

4. Undvik att överkompensera

Om träningen har blivit avbruten under en period p.g.a. sjukdom, så försök inte att träna ikapp det du tappat i ett rasande tempo. Det ökar bara risken för att du ska bli sjuk igen – eller för att du ska drabbas av en skada. Börja träna långsamt igen och trösta dig med att den träning du lagt ned tidigare under vinterhalvåret, kommer att göra att du kan uppnå ditt mål till våren.

5. Träna inomhus

Om vägarna och motionsspåren är täckta med snö och is, och om det är riktigt kallt, så passar det bra att träna på gym eller hemma.

6. Lägg fram träningskläderna

Placera träningskläderna på soffan när du kommer hem från jobbet. Det gör att det blir svårare att ställa in träningspasset.

7. Köp nya kläder och prylar

Belöna dig själv med träningsprylar som höjer ditt träningshumör – kanske ett par traillöparskor, ett par varma cykelhandskar eller ett par nya fitnesskor till styrkepassen. De flesta vet säkert hur bra det känns när man testar nya löparprylar första gången. Dessutom är det viktigt att du har bra träningsutrustning för att du inte frysa när du cyklar eller springer och det är kallt, regnigt och när blåsten är genomträngande.

8. Träna ofta

Om du tränar 1–2 gånger i veckan så behövs det inte mycket för att träningsrutinen ska brytas. Träna därför gärna flera gånger i veckan – ev. kortare tid varje gång. Är du van att löpa 5–8 km, så ta istället flera korta löprundor på t.ex. 3-4 km. Det gör samtidigt att det blir lättare att komma ut och träna eftersom det mentala berget förvandlas till en mer överkomlig backe. Detsamma gäller styrkepassen: lägg 45 min. på kvalitetsträning istället för 1,5-timmarspass, och träna ev. ett pass extra per vecka.

9. Ta ledigt

Om du någon gång upplever att du är så trött och oinspirerad att du inte alls vill träna, så behöver du inte ha dåligt samvete för det. Vila och sov ut ordentligt istället.

10. Träna medan du jobbpendlar

Passa på att utnyttja restiden till jobbet till att cykla eller löpa. Då behöver du inte längre ”ta dig samman” för att träna när du kommer hem trött efter jobbet. Skaffa massor av pendlingstips på aktivtraning.se

11. Gå med i en förening

Leta upp en idrottsförening, eller bilda en fast träningsgemenskap med några kompi­sar. Det är lättare att komma upp ur tevesoffan om det står några personer och väntar på dig. Se till att dina träningskompisar går att lita på och inte lämnar återbud för minsta regnstänk. Av samma anledning är en större träningsgrupp ofta bättre än en enda träningskompis, som ju också kan bli skadad.

12. Prioritera sömnen

Sömnen är avgörande för motivationen. Om du inte får tillräckligt med sömn, så kommer du helt enkelt inte att ha ork och energi att träna. Utnyttja därför vinterhalvårets alla mörka timmar till att sova bra.

13. Träna på fasta tidpunkter

Skriv in din träning i kalendern redan nu innan Kung Bore spänner musklerna på allvar. Då finns det inga ursäkter för att inte ge sig ut och träna oavsett väder. Det blir också lättare för övriga i familjen om de vet att du t.ex. tränar på måndagar, onsdagar samt lördagar.

14. Skaffa ett träningsprogram

Välj ett träningsprogram som passar dig och ditt långsiktiga mål. Det är förpliktande och bidrar till att hålla träningsglöden vid liv och känslan av att vara på rätt spår även om det kan kännas jobbigt och utsiktslöst. Skaffa bra träningsprogram på aktivtraning.se

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Så snabb blir du med ett mantra

Så snabb blir du med ett mantra

Mental träning |

Det finns mycket att vinna på att ...

Mentaltræning
Håll formen i vinter

Håll formen i vinter

Motivation träning |

Vintern kan minska både motivationen ...

Läs mer
12 tips som hjälper dig ut i löpspåret

12 tips som hjälper dig ut i löpspåret

Motivation |

Med rätt planering och taktik blir det ...

12 tips som hjälper dig i väg
Så behåller du motivationen

Så behåller du motivationen

Motivation träning |

Oavsett hur rolig din nya träningsform ...

Läs mer
Hitta träningsglädjen

Hitta träningsglädjen

Motivation träning |

Även om hjärnan är programmerad att ...

Läs mer
Nytt
Så snabb blir du med ett mantra

Så snabb blir du med ett mantra

Mental träning |

Det finns mycket att vinna på att ...

Mentaltræning
Därför stönar många män när de tränar

Därför stönar många män när de tränar

Motivation träning |

Fråga: Varför stönar och stånkar många ...

Läs mer
Längdskidåkaren: 5 tips från toppen

Längdskidåkaren: 5 tips från toppen

Motivation träning |

39-årige Anders Södergren är en av ...

Läs mer
Håll formen i vinter

Håll formen i vinter

Motivation träning |

Vintern kan minska både motivationen ...

Läs mer
Trendigt att vara aktiv på semestern

Trendigt att vara aktiv på semestern

Motivation träning |

Allt fler vill hålla igång på ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män