Skippa köttet

Därför bör man undvika köttpålägg

Det är framför allt saltningen och rökningen av produkterna samt användningen av nitrit som har betydelse.

Skippa köttet

Ledande cancerforskare rekommenderar att vi undviker färdiga köttpålägg i den dagliga kosten. Färdigförpackade charkprodukter kan nämligen öka risken för cancer.

  • Aktiv Träning nr. 10, 2009
Köttpålägg

Helst ska man helt undvika att gå i närheten av kyldisken med färdigpackade köttpålägg i mataffären. För bland alla förpackningar med rostbiff, saltkött, prickig korv, rullsylta, kassler och leverpastej lurar en ökad cancerrisk.

Det beror på att det under tillverkningen av köttpåläggen tillförs potentiellt skadliga ämnen som t.ex. nitrit, stora mängder salt och kemiska tillsatser som gör att risken för cancer ökar. Det har man bland annat varit medvetna om på Cancerfonden sedan slutet av 2007, då världens ledande cancerforskare från World Cancer Research Fund International (WCRF) och The American Institute for Cancer Research (AICR) basunerade ut att färdigförpackade köttpålägg helt bör undvikas för att cancerrisken ska minska.

Samtidigt kom rekommendationen om ett maximalt intag på 500 gram rött kött i veckan.

Eftersom vi av tradition äter mycket kött här i landet, är det hög tid att tänka om och hitta nya lösningar för att minska intaget av rött kött och färdiga köttpålägg. Det gäller inte minst när det handlar om vad vi lägger på smörgåsen. Följ våra enkla tips så blir lunchen nyttigare.

Undvik förpackade köttpålägg

Det tar inte särskilt mycket längre tid att göra i ordning en matlåda trots att man skippar färdiga köttpålägg. Här är tre tips på hur man kan göra matlådan nyttigare:

  • Gör ditt eget köttpålägg Det är lätt att göra sitt eget pålägg. Om du äter kyckling till middag kan du lika gärna laga till en extra kycklingfilé och skära den i tunna skivor. Och släng inte bort ev. kött som blir över från middagen. Spara köttet och ät det istället som pålägg på en skiva fullkornsbröd dagen efter. Detsamma gäller andra typer av kött, så länge du håller dig inom den rekommenderade mängden på 500 gram tillagat kött i veckan. Tänk på att kyckling inte räknas in i den rekommendationen.
  • Ät mer fisk Ät fisk i stället för kött. Makrill, lax och sill är både gott och nyttigt. Du får också i dig omega-3-fettsyror, selen och D-vitamin. Fisk är dessutom en minst lika bra proteinkälla som köttprodukter. Fisk mättar också bra samt ökar förbränningen och förbättrar återhämtningen.
  • Gör en extra stor matlåda När du ändå gör i ordning matlådan kan du lika gärna fylla på den så innehållet räcker hela arbetsdagen. På det sättet får du flera viktiga mellanmål som bidrar till att stabilisera blodsockret. Du får också en mer varierad kost som täcker kroppens behov av t.ex. vitaminer och mineraler. Mellanmålen kan t.ex. bestå av nötter, äpplen, bananer och morötter.
  • Använd matresterna från middagen kvällen före, så får du en god smörgås.

Prenumerera!

Prenumerera |

Få de senaste träningstipsen direkt i brevlådan med vårt magasin Aktiv Träning!

Beställ prenumeration

NYHETSBREV

Mest läst
Fem vanliga kostfällor

Fem vanliga kostfällor

Kostråd |

Låt inte kosten förstöra din träning. ...

Läs mer
10 tips – 10 kg lättare

10 tips – 10 kg lättare

Viktminskning |

Här får du 10 konkreta råd som gör dig ...

10 viktminskningstips
Så bra är omega-3

Så bra är omega-3

Kostråd |

Gå ned i vikt, få färre rynkor och ...

Läs mer
Bra mat före träningen

Bra mat före träningen

Träningsmat |

Rätt kost gör att du kan träna ...

Det ska du äta före träningen
Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Kostråd |

Skippa kaloririka kolhydrater och ät ...

Läs mer
Nytt
Fem vanliga kostfällor

Fem vanliga kostfällor

Kostråd |

Låt inte kosten förstöra din träning. ...

Läs mer
Behåll vitaminerna

Behåll vitaminerna

Kostråd |

Frukter och grönsaker är fullproppade ...

Läs mer
Så bra är omega-3

Så bra är omega-3

Kostråd |

Gå ned i vikt, få färre rynkor och ...

Läs mer
Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Kostråd |

Skippa kaloririka kolhydrater och ät ...

Läs mer
Sex fördelar med kaffe

Sex fördelar med kaffe

Kostråd |

Allt fler studier visar att kaffe är en ...

Läs mer