Fullkorn sänker blodtrycket

Välj rätt bröd

Ett nyttigt bröd bör innehålla minst fem gram kostfibrer per 100 gram.

Fullkorn sänker blodtrycket

Högt blodtryck kan motverkas med grovt bröd.

  • 28-02-2010
  • Aktiv Träning nr. 2, 2010
Kostråd

Vi har flera gånger tidigare skrivit om hur nyttigt fullkorn är för hälsan, och det gör vi gärna igen. En ny undersökning från Harvard Medical School i USA visar att fullkorn även kan hålla blodtrycket i schack. Det visade sig nämligen att män som äter mycket fullkorn har hela 19 procent lägre risk för att utveckla förhöjt blodtryck än de som t.ex. föredrar vitt bröd. Forskarna följde i 20 år mer än 50 000 män i åldern 40 till 75 år. De som fick 52 gram fullkorn om dagen, visade sig ha en betydligt lägre risk för att utveckla detta allvarliga sjukdomstillstånd.

Sex bra källor till fullkorn

Fullkornsbröd och havregryn är inte de enda livsmedlen som innehåller fullkorn.

Pröva också:

  • Råris i stället för vitt ris
  • Sallad med en näve korngryn i
  • Lasagneplattor av fullkorn
  • Grov pasta och grova nudlar
  • Fullkornsbulgur
  • Fullkornsknäckebröd


Källa: American Journal of Clinical Nutrition

Prenumerera!

Prenumerera |

Få de senaste träningstipsen direkt i brevlådan med vårt magasin Aktiv Träning!

Beställ prenumeration

NYHETSBREV

Mest läst
Fem vanliga kostfällor

Fem vanliga kostfällor

Kostråd |

Låt inte kosten förstöra din träning. ...

Läs mer
10 tips – 10 kg lättare

10 tips – 10 kg lättare

Viktminskning |

Här får du 10 konkreta råd som gör dig ...

10 viktminskningstips
Så bra är omega-3

Så bra är omega-3

Kostråd |

Gå ned i vikt, få färre rynkor och ...

Läs mer
Bra mat före träningen

Bra mat före träningen

Träningsmat |

Rätt kost gör att du kan träna ...

Det ska du äta före träningen
Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Kostråd |

Skippa kaloririka kolhydrater och ät ...

Läs mer
Nytt
Fem vanliga kostfällor

Fem vanliga kostfällor

Kostråd |

Låt inte kosten förstöra din träning. ...

Läs mer
Behåll vitaminerna

Behåll vitaminerna

Kostråd |

Frukter och grönsaker är fullproppade ...

Läs mer
Så bra är omega-3

Så bra är omega-3

Kostråd |

Gå ned i vikt, få färre rynkor och ...

Läs mer
Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Kostråd |

Skippa kaloririka kolhydrater och ät ...

Läs mer
Sex fördelar med kaffe

Sex fördelar med kaffe

Kostråd |

Allt fler studier visar att kaffe är en ...

Läs mer