Ät D-vitamin och lev längre

Ät D-vitamin och lev längre

D-vitaminbrist är ett världsomspännande problem, visar en ny studie. I synnerhet under vintern kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin, eftersom solen är en av de bästa källorna.

  • 24-10-2009
  • Aktiv Träning nr. 9, 2009
Vitaminer och hälsa

Det är ingen överdrift att säga att D-vitamin är livsviktigt för hälsan. Senast visade en stor internationell studie, som offentliggjordes av den internationella osteoporosföreningen, att brist på D-vitamin är ett världsomspännande problem. Under året har också forskning från Johns Hopkins University i USA visat att risken för att dö i en lång rad olika sjukdomar ökar med hela 26 procent om man får i sig för lite D-vitamin. De flesta vet att D-vitamin är mycket viktigt för skelettet och tänderna, men förutom det så påverkar D-vitamin varje cell i kroppen och har därför en viktig betydelse för om vi ska slippa undan en lång rad olika sjukdomar – allt från cancer till hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Problemet är att vi inte får i oss tillräckligt mycket. Det gäller speciellt här på norra delen av jordklotet. Orsaken är att solens uvb-strålar är den viktigaste källan till D-vitamin. Under sommarhalvåret ger 15 minuters vistelse i solen varje dag oss människor tillräckligt med D-vitamin om vi har bara armar, ansikten och halsar – och inte smörjer in oss med sådana solkrämer som blockerar vitaminet.

Kostens betydelse på de nordliga breddgraderna framgår bl.a. i studier av inuiter på Grönland, där de som tillämpade västerländsk kost hade mer än tre gånger högre frekvens D-vitaminbrist än de som fortsatt med sin traditionella kost. Svenskar solar dock så pass mycket att D-vitaminforskning som bara tar hänsyn till kostintaget missar viktig information.

Det rekommenderade kostintaget är 7,5 mikrogram per dag i Sverige. Man bör också komma ihåg att förmågan att bilda D-vitamin avtar med åldern, varför de äldre i befolkningen är särskilt utsatta för D-vitaminbrist.

D-vitamin förebygger sjukdom

  • D-vitamin är ett fettlösligt vitamin och 80 procent av det får vi när solens uvb-strålar når huden. De sista 20 procenten får vi från kosten.
  • D-vitamin förebygger en rad olika cancersjukdomar, särskilt bröst-, tarm- och prostatacancer, men också demens, depression, hjärtkärlsjukdomar och högt blodtryck.
  • D-vitaminbrist ökar risken för så kallade autoimmuna sjukdomar: MS, SLE, reumatism, typ 1-diabetes och inflammatoriska tarmsjukdomar. Dessa sjukdomar är inte alls lika vanliga i länder där solen skiner ofta.

Källa: pubmed.gov

Här hittar du D-vitamin

  • D-vitamin finns i fet fisk som lax, sill, makrill, sardiner, hälleflundra, ål och torsklever samt äggula. Det är praktiskt taget omöjligt att få i sig tillräckligt mycket genom kosten. Därför rekommenderar många experter att man äter ett tillskott – helst 400 mikrogram per dag.
  • Det är en myt att stora doser D-vitamin är farligt. I sådana fall måste man få i sig extremt mycket.

Läs mer om

Prenumerera!

Prenumerera |

Få de senaste träningstipsen direkt i brevlådan med vårt magasin Aktiv Träning!

Beställ prenumeration

NYHETSBREV

Mest läst
Fem vanliga kostfällor

Fem vanliga kostfällor

Kostråd |

Låt inte kosten förstöra din träning. ...

Läs mer
10 tips – 10 kg lättare

10 tips – 10 kg lättare

Viktminskning |

Här får du 10 konkreta råd som gör dig ...

10 viktminskningstips
Så bra är omega-3

Så bra är omega-3

Kostråd |

Gå ned i vikt, få färre rynkor och ...

Läs mer
Bra mat före träningen

Bra mat före träningen

Träningsmat |

Rätt kost gör att du kan träna ...

Det ska du äta före träningen
Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Kostråd |

Skippa kaloririka kolhydrater och ät ...

Läs mer
Nytt
Fem vanliga kostfällor

Fem vanliga kostfällor

Kostråd |

Låt inte kosten förstöra din träning. ...

Läs mer
Behåll vitaminerna

Behåll vitaminerna

Kostråd |

Frukter och grönsaker är fullproppade ...

Läs mer
Så bra är omega-3

Så bra är omega-3

Kostråd |

Gå ned i vikt, få färre rynkor och ...

Läs mer
Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Skippa kolhydraterna efter styrkepasset

Kostråd |

Skippa kaloririka kolhydrater och ät ...

Läs mer
Sex fördelar med kaffe

Sex fördelar med kaffe

Kostråd |

Allt fler studier visar att kaffe är en ...

Läs mer