Läs också

Par promenerar i skogen

Gå dig stark

Undvik negativa tankar

Hjärnan vill gärna sätta käppar i hjulen både före, under och efter du ska träna. Så här besegrar du hjärnan mentalt.

31 augusti 2011

Före: Välj en idrott som du tycker är rolig att hålla på med. Det är mycket lättare att komma i gång och motionera om det är roligt. Börja på din egen nivå. Se på dig själv och var ärlig. Motion behöver inte vara jobbigt. Gör det så lätt för dig som möjligt. Det behövs ingen dyr utrustning för att komma i gång. Och kom ihåg att det inte är farligt att träna om det regnar.

Under: Var uppmärksam på att det är lätt att få ett bakslag i början eftersom hjärnan gärna vill återgå till sina gamla vanor. Hjälp hjärnan på traven genom att påminna dig själv om att det är något bra du har börjat med. Fokusera på det som är positivt när du löper, cyklar, simmar eller spelar fotboll. Hjärnan är normalt sett svår att lura om något känns jobbigt.

Efter: Känn efter hur din kropp mår, och beskriv i ord vad som var bra under dagens motionsrunda. Skriv ned det också med några få ord. Det gör att hjärnan blir mer positivt inställd.

Minusdag: Det är ingen fara på taket om det tar emot att träna ibland. Upprätta i stället ett nytt avtal med dig själv, där du bestämmer dig för att träna vid en annan tidpunkt.

Svenskarnas levnadsvanor

65 procent av de svenska männen anser att de har dåliga levnadsvanor. Här kan du se en lista på några av de vanligaste:

För stor övervikt: 14 % För lite frukt och grönsaker: 34 % För mycket stillasittande: 15 % För mycket alkohol: 16 % För mycket rökning: 12 % För mycket snusning: 20 %

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: