Läs också

Par promenerar i skogen

Gå dig stark

Ilsken? Ge dig ut och träna i så fall. Det fungerar! © Colourbox

Tygla humöret med fysisk träning

Det räcker inte att räkna till tio – träning är effektivare.

12 juni 2013

Har du lätt för att hetsa upp dig för småsaker? Då bör du fundera på att motionera oftare.

Ny forskning visar att träning ger längre stubin och att humöret blir betydligt lugnare om man är mer aktiv.

Ett försök utfört vid University of Maryland i USA bevisar att så är fallet. Forskarna utsatte ett antal försökspersoner för en rad våldsamma bilder som skulle verka provocerande och framkalla upprörda känslor.

I den ena gruppen fick deltagarna slappna av i en halvtimme, innan de bombarderades med intryck. Det medförde att försökspersonerna blev på betydligt sämre humör.

Helt annorlunda förhöll det sig i den andra gruppen, där deltagarna genomförde ett cykelpass med måttlig intensitet direkt innan stresstestet.

Träningen visade sig ha en lugnande effekt på de provocerande bilderna – och det till en grad som gjorde att deltagarna inte vid någon tidpunkt nådde upp till den stressnivå som de hade legat på innan cykelturen.

Source #Medicine & Science in Sports & Exercise

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: