Test: Gör du de nyttigaste valen?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

1. Du är törstig. Vilken dryck ska du välja om du vill ha i dig så lite kalorier som möjligt?

2. Ett glas coca-cola (20 cl) innehåller 82 kcal. Det är ca 10 kcal MINDRE än i motsvarande mängd lättmjölk och 5 kcal mindre än i ett glas juice. Mjölk innehåller dock också nyttigheter som protein och mineraler, medan juice bidrar med vitaminer. Det kan coca-cola däremot inte skryta med. En halv liter coca-cola ger dig ca 200 kcal, så vill du spara in på kalorierna så bör du släcka törsten med vatten. <br><br> Mjölk är en bra källa till protein, men vilka livsmedel innehåller egentligen mest protein per 100 g?

3. Tonfisk i vatten innehåller ca 24 gram protein per 100 gram och är en mycket bra proteinkälla. Köttet innehåller ca 20 gram, medan ägget bidrar med 15 gram. Vi rekommenderar dock inte att du äter för mycket tonfisk i din jakt på protein. Varför bör du inte göra det?

4. Tonfisk är en stor rovfisk. Den ligger högt upp i näringskedjan och samlar därför på sig en hel del tungmetaller i sitt kött under ett långt liv. Därför bör du äta max en burk tonfisk i veckan. Tonfisk är också en mager fisk vars innehåll av nyttiga fiskoljor är begränsat. <br><br> Vilken fisk bör du välja om du vill ha i dig så mycket fiskolja som möjligt?

5. Makrill är en fet fisk som innehåller en hel del nyttiga omega 3-fettsyror. Och det spelar ingen roll om du väljer att äta den stekt, rökt eller på burk. <br><br> Hur många gram fet fisk bör du äta i veckan enligt Livsmedelsverkets allmänna rekommendationer?

6. Du bör äta 200 gram fet fisk i veckan och ca 300 gram fisk sammanlagt. Det kan du lätt komma upp i om du t.ex. äter en burk makrill på burk, ett par sillsmörgåsar och en liten laxfilé i veckan.<br><br> Fisk är både rik på nyttigt fett och protein, men det finns ett så kallat makronäringsämne som fisk inte innehåller särskilt mycket av. Vilket är det?

7. De tre makronäringsämnena är fett, protein och kolhydrater. Kolhydrater brukar sägas vara kroppens bränsle, och det som förser muskler och hjärna med energi. Du bör få i dig cirka xx gram kolhydrater per dag. <br><br> En rejäl portion kolhydrater kan du få i dig via frukosten. Men vilken typ av frukost är egentligen nyttigast?

8. Havregryn är definitivt det nyttigaste valet. Havregryn består till 100 procent av fullkorn och innehåller massor av vitaminer och mineraler samt en hel del fibrer. Just kostfibrer spelar en viktig roll för hälsan och minskar risken för en lång rad sjukdomar. <br><br> Förutom fullkornsprodukter är vissa grönsaker också mycket fiberrika, men vilken av dessa grönsaker är egentligen det bästa fibervalet?

9. Ärtor är bland de grövsta grönsaker som finns och innehåller nästan 6 gram kostfibrer per 100 gram. Det är nästan tre gånger så mycket som morötter och tio gånger så mycket som gurka. Ärtor kan dock inte mäta sig med andra fullkornsprodukter när det handlar om fiberinnehållet.<br><br> Vad bör du ta med i matvarukorgen om du vill ha en riktigt bra fiberboost?

10. Popcorn anses ofta som onyttiga, men poppade majskärnor är faktiskt mycket fiberrika, och om du lagar till dem själv i en kastrull med lite olja och begränsat med salt blir de faktiskt riktigt nyttiga. Grovt fullkornsrågbröd, havregryn och knäckebröd med råg är dock bättre och mer lämpliga som fiberkällor. <br><br> Om popcorn är det nyttigaste snackset, så undrar vi om du vet vilket av dessa tre som är onyttigast?

11. Jordnötter är faktiskt de mest kaloririka snacksen av de tre, men jordnötter innehåller också en hel del nyttigt fett, fibrer och protein. Dessutom tyder mycket på att man inte tar upp alla kalorierna som finns i jordnötter. Potatischips är inte alls nyttiga, men de är ändå ett bättre val än fläsksvålar som innehåller nästan lika mycket kalorier som jordnötter. Dessutom bidrar fläsksvålar med nästan 50 gram fett och hälften av den mängd salt som rekommenderas per dag i bara en portion på 100 gram.<br><br> Hur mycket salt rekommenderar Livsmedelsverket att vi maximalt äter per dag?

12. Vi äter i snitt 8–10 gram salt per dag. Det är 3 gram mer än de 5–7 gram som rekommenderas per dag. Endast 20 procent av det salt vi får i oss kommer från något vi själva använder i maten, resten kommer från färdigmat. Vilken av dessa produkter innehåller mest salt?

13. Det finns upp emot 2 procent salt i cornflakes. Andra dolda saltbomber är kex, bröd, ost och charkuteriprodukter. Vad är egentligen den främsta orsaken till att vi bör hålla igen med salt?

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: