© Istock

Ta en kaffelur

Kombinationen av koffein och en kort tupplur ger en dubbelt så bra energikick, visar engelsk forskning.

17 december 2015

När tröttheten kommer på eftermiddagen kan man både vilja sova en stund och ta en kopp kaffe. Den goda nyheten är att det ena inte behöver utesluta det andra. Tvärtom.

Man kan nämligen boosta koffeineffekten genom att ta en s.k. kaffelur. Konceptet är utvecklat av engelska forskare vid Loughborough University, som tittat på hur långtradarchaufförer kan göra för att hålla sig så pigga som möjligt efter en paus.

De fick helt enkelt inta 200 mg koffein (1–2 koppar kaffe) och sedan lägga sig och sova i 15–20 minuter, vilket är den tid det tar för koffein att börja verka. När de sedan vaknade fick de en dubbelt så bra energikick: de var både utvilade och hade koffein i blodet.

Gör så här:

  • 1. Brygg en stor kopp starkt kaffe (eller 2–3 små koppar) och drick upp det snabbt. Det motsvarar ungefär 200 mg koffein. Det är viktigt att du inte tillsätter socker eller byter ut kaffet mot energidryck, som bara ger en kort sockerkick och förstör sömnen.
  • 2. Lägg dig och vila på en mörk och tyst plats.
  • 3. Ställ klockan på max 20 minuter och sov gott ...

Source #Psychophysiology.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: