Mörk choklad Det kan nästan anses vara nyttigt godis. Det är bra för hjärnans produktion av avslappningshormonet serotonin, och den intensiva smaken förknippas med njutning och glädje. © Colourbox

Upp med humöret

Här får du fem enkla kostråd som motverkar stressen och underlättar vardagen.

26 maj 2010

Så här höjer du humöret:

Upp med humöret. Ett stabilt blodsocker och en välfungerande matsmältning påverkar i hög grad humöret och förmågan att klara sig helskinnad igenom stressiga perioder. Det finns dock en rad olika livsmedel som bevisligen ger humöret en skjuts i rätt riktning genom att påverka de hormoner som får oss att koppla av. Det gäller speciellt hjärnans innehåll av hormonet serotonin, vilket även ingår i s.k. lyckopiller, och som kan göra dig på bättre humör via kosten.

En chokladbit kan t.ex. göra livet lite lättare när pressen är som störst. Choklad innehåller en mängd ämnen som kan bidra till att man känner sig mer avslappnad och tillfreds med livet. Choklad kan också påverka hjärnans kemi positivt. Bland annat främjar choklad produktionen av serotonin. Den främsta fördelen med choklad är dock att de uppiggande ämnena går hand i hand med kombinationen av fett och socker som får de små bitarna att smälta på tungan och fördela den goda smaken i hela munnen. Forskare har visat att inget annat livsmedel kan matcha choklad när det gäller att ge en känsla av välbehag - framför allt tack vare den goda smakupplevelsen. Därför är den också fulländad när det gäller tröstätning.

ÄT MÖRKT. Hur nyttig chokladen är beror helt och hållet på kakaohalten. Ju högre värde, desto nyttigare choklad. Det är nämligen kakaobönan som bidrar med alla nyttiga ämnen och som ger den intensiva smaken. Allra bäst är choklad med mer än 70 procent kakao.

ÄT FISK. Se också till att få med mera fisk på menyn - inte nödvändigtvis tillsammans med chokladen. Fisk innehåller bl.a. mycket selen, och brist på denna mineral har i undersökningar visat sig ha en negativ inverkan på humöret och i värsta fall kan det resultera i depression. Samtidigt får man även i sig zink från fisk. Zink är ett mineral som i flera studier har visat sig kunna förbättra de mentala funktionerna. Selen- och zinkinnehållet är dock inte fiskens enda kvaliteter.

I synnerhet fet fisk innehåller mycket omega-3-fettsyror som har en avgörande påverkan på hjärnans kemi. Får man för lite omega-3 så påverkas hjärnan negativt. De första symtomen är koncentrationssvårigheter, men tillståndet kan på sikt utvecklas till allvarligare psykiska sjukdomar och depressioner. Det finns även andra livsmedel som påverkar humöret positivt. De får du i dig om du konsekvent inriktar dig på att äta nyttiga måltider med tonvikten lagd på fullkorn, frukt och grönt, nyttiga fettämnen och andra goda och nyttiga saker.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: