© iStock

Undvik bukfetma

Här är fem enkla kostråd som motverkar stress och underlättar vardagen.

26 maj 2010

Så undviker du att fettet samlas på magen:

Håll magen i trim. Stress bidrar i hög grad till att magen svullnar upp. Det är både oklädsamt och ohälsosamt eftersom mycket av bukfetman döljer sig mellan organen. Orsaken till det är framför allt kortisolet. Kortisol är ett hormon som utsöndras när vi blir stressade. Från början är det positivt. Hormonet pumpar ut en massa socker och fett i blodet och förser muskler och hjärna med energi.

Det gör att vi orkar prestera extra mycket. Tänk bara på hur fokuserat hela systemet blir när man plötsligt ställs inför en farlig situation i t.ex. trafiken. Är man stressad under en längre tid blir dock kortisolet en tickande bomb för hälsan. Den energi som utlöses av kortisolet har vi helt enkelt inte nytta av i så stora mängder, och på sikt innebär det att vi går upp kraftigt i vikt. Problemet med ökad vikt förstärks ytterligare av att kortisol stimulerar aptiten så att vi får ett oemotståndligt behov av att stoppa i oss socker och fett. Och de extra kalorierna sätter sig snabbt på magen.

Se upp för de snabba kolhydraterna En viktig faktor för att undvika att dra på sig bukfetma under stressiga perioder är att undvika de snabba kolhydraterna från t.ex. godis, kakor och vitt bröd. Problemet med dem är att de påverkar blodsockret och att kraftiga blodsockerhöjningar gör att kroppen reagerar med en ökad fettinlagring på magen tills blodsockret har stabiliserat sig. Man bör också tänka på att det inte bara är avgörande hur snabbt kolhydraterna tas upp i kroppen – även mängden har betydelse för blodsockret.

En portion vit pasta på 200 gram påverkar t.ex. blodsockret betydligt mer än 50 gram choklad, även om bägge innehåller snabba kolhydrater. Av samma orsak mäter man hur livsmedlen påverkar blodsockret genom att jämföra hur snabbt kolhydraterna tas upp med innehållet i en typisk portion. Detta kallas för livsmedlets glykemiska load (GL). Ju lägre det är, desto mindre påverkas blodsockret och desto mindre är risken för att magen blir större. Satsa på matvaror med ett GL under 12. Förutom de snabba kolhydraterna bör du även hålla igen på alkoholen. För även om alkohol i små mängder – ett glas vin per dag – är avstressande och sänker blodets kortisolinnehåll så försämrar ett högt alkoholintag förbränningen och gör att de extra kalorierna hamnar på magen.

Är man stressad är det viktigt att hålla koll på blodsockret. Här kan du se vilken mat som hjälper dig med det. Ju lägre GL, desto bättre.

Håll koll på blodsockret
Livsmedel Portion (gram) GL
Kokt spagetti 180 21
Cornflakes 30 20
Coca Cola 250 16
Kokt potatis 150 14
Banan 120 12
Äpple 120 6
All Bran Flakes 30 4
Rå morot 80 3

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: