Stress-test – är du stressad? Testa dig själv här.
Är du stressad?

Obeslutsamhet och dålig kontroll är några symptom på stress. Gör vårt stress-test och se om du lider av stress.

Stress-test: Är jag stressad?

Der är skillnad på att vara stressad, eller att bara ha lite för mycket att göra eller vara bekymrad under en period. Gör vårt stress-test helt gratis och se om du har några begynnande symptom på stress – eller om du kanske redan är stressad.

Vägledande stress-test online

Vårt stress-test kan ge dig en fingervisning om ditt aktuella tillstånd, och ge dig tips om hur du själv kan förebygga och hantera stress.

Stress-testet visar ett antal olika symptom på stress – och hur mycket du påverkas av varje stress-symptom.

Stress-testet kan användas för reflektion, dialog och handling. Tänk dock på att vårt stress-test endast är vägledande och inget alternativ till att gå till läkare. Rådfråga alltid din läkare om dina stress-symptom och dina problem om du är det minsta tveksam huruvida du är på väg att utveckla stress eller om du redan har drabbats av stress.


BÖRJA TESTET HÄR

Vad är stress?

Stress är ett tillstånd som oftast uppstår under situationer då man ställs inför stora utmaningar i arbets- eller privatlivet.

Ofta pratar man om kortvarig resp. långvarig stress. Den kortvariga stressen är inte skadlig, men långvarig stress kan leda till allvarlig sjukdom.


Kortvarig stress

Det är helt naturligt att känna stress under korta perioder.

Vid kortvarig stress kan man ofta uppleva att man blir mer skärpt och har lättare för att prestera sitt bästa.

Kortvarig stress uppstår t.ex. när man ska göra ett viktigt prov, om man ligger i konflikt med någon eller om man jobbar mot deadlines.

Som tidigare nämnt är kortvarig stress inte skadligt, men det kan bli skadligt om kroppen inte hinner med att återuppbygga sig när en utmaning är avklarad. Om kroppen inte får vila är risken stor att stresstillståndet utvecklas till långvarig stress.


Långvarig stress

Långvarig stress beror på en obalans mellan de utmaningar man utsätts för och de möjligheter man har att hantera dem på bästa sätt.

Oftast uppstår långvarig stress när problemen hopar sig. Om man t.ex. upplever en stor press på jobbet, om det uppstår något allvarligt i privatlivet eller om man känner att man inte har tid för fritid.

Risken för att utveckla sjukdomar som depression, hjärt-kärlsjukdomar och typ 2-diabetes ökar om man utsätts för långvarig stress.


Stress-symptom

Det finns flera olika symptom på stress – här är de fem vanligaste symptomen på stress.

  • Stress ger hubudvärk
  • Stress påverkar din vikt
  • Stress ger magbesvär
  • Stress påverkar din personlighet
  • Stress ger sömnproblem


Sänk din stressnivå

På kort sikt kan man mycket väl lyckas sänka sin stressnivå. Återigen är det dock viktigt att säga att man bör uppsöka läkare om man lider av långvarig stress.

  • Ta några djupa andetag ända ner i magen.
  • Ge dina närmaste en kram – kroppskontakt sänker blodtrycket och höjer humöret.
  • Få frisk luft – det aktiverar det parasympatiska nervsystemet som hjälper till att sänka stressnivån.
  • Skratta bort stressen – skratt och glädje utsöndrar endorfiner i kroppen som gör att man kan koppla av.
  • Lyssna på avkopplande musik – det sänker pulsen och blodtrycket så att stressnivån sjunker.

Suverän löparjacka

Utestäng vinden och kylan på löprundan. Just nu kan du få Salomons suveräna löparjacka Agile tillsammans med 6 nummer av Aktiv Träning för BARA 199:50 kr (+ 59:50 kr i porto). Du SPARAR 938 kr. Jackan är vattenavvisande, luftig och vindtät – och väger bara 180 gram. Läs mer om jackan och det suveräna erbjudandet här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: