mand på arbejde stress

Kost mot stress

Stress och dålig kost är en ohållbar kombination som ökar risken för sjukdomar och bukfetma, eftersom stress förstärker de skadliga effekterna av en ohälsosam kost. Bättre matvanor kan motverka stress och begränsa skadeverkningarna betydligt.

26 maj 2010 av Martin Kreutzer

På de här sidorna får du fem enkla kostråd som motverkar stressen och hjälper dig genom vardagen.

Vad är stress? Stress är en hormonell förändring som gör att kroppen hamnar i ett undantagstillstånd. I början gör stressen att hjärnan, musklerna och våra sinnen skärps för att vi ska kunna hantera en potentiellt farlig situation. Blodkärlen i olika delar av kroppen drar ihop sig för att så mycket blod som möjligt ska kunna transporteras ut till musklerna. Utsöndringen av fett och socker från kroppens energidepåer ökar för att kroppen ska få energi till sitt livsviktiga uppdrag. Så långt är det bra.

Men när stresstillståndet blir långvarigt blir stressen istället nedbrytande. Kroppen är inte skapad för att klara av veckor, månader eller år av alarmberedskap. Resultatet blir att det tillstånd som i början gör oss starka, på lång sikt istället kan göra oss svårt sjuka.

Kronisk stress kan bl.a. resultera i: Förhöjt blodtryck, yrsel, huvudvärk, blodproppar, uppblåst mage, magsmärtor, magsår, hjärtklappning, förhöjt kolesterolvärde, svagt hjärta och kortare livstid.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: