© Colourbox

Hjälper motion mot stress?

Jag brukar ofta känna mig stressad och därför undrar jag om det skulle vara bra för mig att motionera lite mer ibland?

Du undrar om det är bra att motionera mer under de perioder då du är stressad. Och ja, det kan det absolut vara. Det är väldokumenterat att motion är effektivt för att råda bot mot stress. Det är dock viktigt att ta reda på om det verkligen är stress du lider av, och i så fall i vilken grad – och vad som i så fall är rätt metod just för dig. För om det känns jobbigt och tidskrävande för dig att träna kan motionerandet bli ännu en stressfaktor som gör att saker och ting blir ännu värre.

Börja därför med att ta reda på om du lider av stress. Gå till en läkare eller se om du har något av följande symptom: om du till exempel ofta har huvudvärk, ryggont, sömnbesvär eller tendens att tappa humöret så kan det vara tecken på stress. Ofta är det då som motion kan göra skillnad. Träning sätter nämligen igång olika kemiska processer i kroppen som gör oss på bättre humör. Det sker bland annat när hjärnan utsöndrar dopamin, norepinefrin och serotonin. Kanske passar lugna cykelturer eller avslappnande joggningsrundor i skogen ett par gånger i veckan bäst just för dig.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: