© Colourbox

Ät dig till mindre stress

Se vad du bör äta för att minska stressen och slippa dess följdverkningar.

14 juli 2014 av Martin Kreutzer

Om du är stressad – eller är på väg att bli det – kan några enkla kostförändringar hjälpa dig. Många livsmedel innehåller nämligen ämnen som gör dig väl förberedd att stå emot all den skadliga stress du utsätter dig för till vardags.

Stress kan förebyggas

I en tysk studie fick försökspersonerna öka dagsintaget av C-vitamin. Resultatet blev att de fick en klar förbättring av två viktiga stressparametrar: blodtrycket sjönk markant och mängden med stresshormonet kortisol i blodet minskade. Om du väljer en av de bästa C-vitaminkällorna, så är det inga problem att öka vitaminintaget till 5–10 gånger mer än minimirekommendationen.

VITKÅL Vitkål eller andra kålsorter är bättre än vanlig huvudsallat eller isbergssallat, som är fattiga på C-vitamin.

RÖD PAPRIKA Om du befinner dig vid grönsaksavdelningen och ska välja paprika, så välj en röd. Grön paprika innehåller mycket mindre C-vitamin.

BROCCOLI Broccoli tillhör naturens supermat. Ett högt innehåll av C-vitamin är bara en av alla dess goda egenskaper.

KIWI Kiwifrukt innehåller en hel del C-vitamin – mycket mer än t.ex. apelsiner.

Logga in för att läsa om andra ämnen som hjälper mot stress och se vilka matvaror du bör välja.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: