Spring ifrån artrosen

Ny forskning visar att det finns ett samband mellan löpning och minskad risk för artros.

2 december 2013

I motsats till vad många tror så kan löpning förebygga

artros

i knän och höfter – i varje fall om man är yngre och inte är en allt för tung motionslöpare. Det visar en ny stor studie från Lawrence Berkeley National Laboratory i USA, där forskarna följde 90 000 motionärer som löptränade eller promenerade.

De som motionslöpte utvecklade artros i hälften så många fall jämfört med de som gick. Ju mer löpträning, desto bättre skydd mot artros. Forskarna tror att detta beror på att löpning stärker brosket och vävnaden i kroppen.

Hos äldre löpare, överviktiga och elitlöpare ökade däremot löpträningen risken för artros.

Risken för artros ökar om du ...

  • löper trots att du är skadad.

  • är elitlöpare.

  • är överviktig. (Om BMI är högre än 25 ökar risken med 37%.)

  • är gammal. (Risken ökar med 5–6% per år.)

Source #Medicine & Science in Sports & Exercise.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: