© Colourbox

Varför är jag så trött?

Jag styrketränar 4–5 gånger per vecka och äter nyttigt. Ändå är jag ofta trött och har huvudvärk. Vad kan det bero på?

25 februari 2012

Om du under en begränsad tid har gått från t.ex. 2–3 träningspass i veckan till 4–5 pass, så kan tröttheten och huvudvärken bero på överträning.

Om du plötsligt börjar att träna betydligt mer så får kroppen inte möjlighet att återhämta sig mellan träningspassen. Det innebär att du hamnar i en ond cirkel där du faktiskt bryter ned kroppen i stället för att du bygger upp den.

Pröva att ta en veckas träningsuppehåll och följ sedan denna fasta träningsrytm under de kommande veckorna: en träningsdag följt av en vilodag. Om du har lust kan du lägga till en extra träningsdag efter några veckor.

Om du brukar följa ett detaljerat träningsprogram så är det viktigt att komma ihåg att programmet ska fungera som en inspirationskälla –_inte något som ska följas slaviskt. Lägg t.ex. in en extra vilodag om du fortfarande har huvudvärk och känner dig trött.

Undvik också att stressa och se till att sova mycket. Tröttheten kan också bero på järnbrist. Om du får i dig för lite järn via kosten så bildas inga nya röda blodkroppar som ska ersätta dem som bryts ned under träning. Be ev. en läkare att mäta din blodprocent.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: