Tre livsmedel som gör att du sover sämre

Ligger du klarvaken i sängen när du egentligen borda sova? I såna fall bör du granska dina kostvanor. Särskilt tre livsmedel kan påverka din sömn.

10 oktober 2016 av Martin Kreutzer

Kaffe: Föga överraskande kommer kaffe på första plats när det gäller vad som är den största sömntjuven. Att kaffe är uppiggande beror på att dess innehåll av koffein sätter fart? på nervsystemet. Tyvärr hämmas melatoninproduktionen och därför bör man undvika att dricka kaffe och andra koffeindrycker redan från tidig eftermiddag fram till läggdags.

Rödvin: Många upplever kanske att de sover bra efter ett glas rödvin eller två. Sömnforskarna är dock oeniga. Det finns nämligen studier som visar att ett enda glas alkohol påverkar sömnen så att den blir mer ytlig. Konsekvensen blir sämre återhämtning, såväl fysiskt som psykiskt.

Kosttillskott: Guarana, ginseng och B12-vitamin är bara några av alla de kosttillskott som via sin uppiggande effekt kan förstöra sömnen. Ta dem därför på morgonen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: