© iStockphoto

Sov dig snabb

Sov ut och kom i bättre form! Ny forskning visar att det finns samband mellan mycket sömn och bra prestationer.

13 september 2010

Vill du bli snabbare i spurten? Eller vill du rycka ifrån dina motståndare på fotbollsplanen? Då kan lösningen mycket väl finnas på närmare håll än du tror – och kanske behagligare: sov! Sov så mycket du kan.

Forskare vid Stanford University har upptäckt ett starkt samband mellan snabbhet och sömnmängd hos en grupp amerikanska fotbollsspelare. Mer konkret så förbättrade sig fotbollsspelarna med 0,1 sekund på ett 40 meter långt sprinttest. Det motsvarade en förbättring på 2,5 procent efter en 7–8-veckorsperiod med så mycket sömn som möjligt (minst 10 timmar/dygn).

Undersökningen är baserad på en liten mängd data, men den bekräftar en rad andra studier som har visat att t.ex. simmare och tennisspelare blir snabbare om de sover mycket.

Ta reda på om du är utsövd: Gå till sängs samma tid varje kväll fyra dagar i sträck. Skippa väckarklockan och sov tills du vaknar av dig själv. De första tre dagarna går åt till att ta igen förlorad sömn, medan du den fjärde morgonen får ett hum om hur många timmars sömn du verkligen behöver.

Source #American Academy of Sleep Medicine

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: