Optimal sovställning Ligger du på sidan kan tarmarna arbeta, rygg och nacke är avlastade, och du kan andas normalt. © Colourbox

Sov dig hälsosam

Sömnen är lika viktig för hälsan som nyttig kost och motion, och sovställningen betyder mycket för hur bra du sover. Ny forskning visar vilka sovställningar som ger den bästa sömnen – och vilka som får dig att sova oroligt.

3 maj 2010

Sover du gott om natten? Medan de flesta av oss redan känner till att det är viktigt att äta nyttigt och motionera, tänker inte lika många på hur viktigt det är att sova ordentligt. Sömnen är ofta det vi drar ned på, när tiden inte räcker till för arbete, familj, fritid och träning. Det är osmart eftersom sömn faktiskt är lika avgörande för vår hälsa som nyttig kost och regelbunden motion.

Undersökningar har tidigare visat att för lite sömn och för dålig sömn försämrar immunförsvaret. Nu visar en ny japansk undersökning att sömnbrist kraftigt kan belasta cirkulationssystemet och öka risken för hjärtinfarkt. Det gäller i synnerhet för äldre människor med högt blodtryck. De som sover dåligt har 25 procent större risk för att få hjärtinfarkt än de som sover bra. Men även för friska och yngre människor är sömn viktigt. Sover du för lite ökar mängden av stresshormonet kortisol i kroppen. Det ökar i sin tur risken för att på sikt utveckla diabetes, depression, hjärt-kärlsjukdom och många andra besvär.

Den rätta sovställningen

En avgörande faktor för att sova bra är den ställning du ligger i. Forskare från engelska National Sleep Foundation, har undersökt en rad klassiska sovställningar och jämfört deras hälsomässiga fördelar och nackdelar.

Den absolut bästa sovställningen är en välbekant klassiker, nämligen fosterställningen. Den sidliggande, lätt ihopkrupna ställningen ger bra stöd för ryggraden, belastar inte nacken och låter tarmarna arbeta obehindrat. Och de faktorerna är avgörande för att man ska kunna få en djup och sammanhängande sömn. Av samma orsak ligger mag- och ryggvända sovställningar sämst till på listan. Ligger du på magen blir det lätt så att du klämmer tarmarna och vrider nacken så att du kan få ont i ryggen. Ligger du på rygg kan du inte andas på rätt sätt, vilket förstör den viktiga sömnen.

Sovställningar

De bästa

  • Fosterställningen. På sidan med benen uppdragna

  • Den längtansfulla. På sidan med armarna utsträckta framför dig

  • Trädstammen. Utsträckt på sidan med armarna ned längs sidan

De sämsta

  • Sjöstjärnan. På ryggen med armarna och benen utåt sidorna

  • Fritt fall. På magen med armarna och benen utåt sidorna

  • Soldaten. På ryggen med benen ihop och armarna längs kroppen

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: