© Colourbox

Sömn: Nio konkreta fördelar du kan sova dig till

Att rätt kost och regelbunden motion är nyckeln till ett långt liv är nog alla överens om. Men många forskare anser att sömnen är lika viktig. Sömnen påverkar nämligen hälsan på många sätt – här är några av alla hälsovinsterna.

19 september 2013 av Birgitte Muldbjerg

Vuxna bör ha sju-åtta timmars oavbruten

sömn

per natt för att ta del av alla hälsovinster som man får av att sova.

Det är dock individuellt om man behöver sova sju eller åtta timmar.

Sömnbehovet är heller inte alltid detsamma. Om man är stressad eller tränar mycket en period, har man behov av mer sömn än normalt. Kroppen har oftast också behov av mer sömn på vintern än på sommaren.

Det bästa sättet att hålla koll på sömnbehovet är att känna efter om man är tillräckligt utvilad när man vaknar. Om man dessutom har ork att hålla i gång hela dagen, så sover man antagligen tillräckligt.

Testa ditt sömnbehov Ett enkelt test kan ge en indikation på om man sover tillräckligt:

• Nästa gång du har semester i en veckas tid går du till sängs samma tid varje kväll.

• Ställ ingen väckarklocka, utan sov tills du vaknar av dig själv.

• Upprepa tre nätter i rad. De första tre nätterna hämtar du igen ditt sömnunderskott.

• När du vaknar av dig själv efter den fjärde natten får du veta ditt verkliga sömnbehov. Så många timmars sömn behöver du varje natt.

Nio konkreta fördelar av en bra sömn:

  • Du får ett friskare hjärta
  • Du förbättrar din inlärningsförmåga
  • Du går lättare ned i vikt
  • Du blir på bättre humör
  • Du känner dig mindre stressad
  • Du förebygger skador
  • Du presterar bättre
  • Du blir snyggare
  • Du blir sällan sjuk

Ladda ned hela artikeln om sömn och hälsa Logga in och läs hela artikeln om sömnen som mirakelmetod.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: