© iStockphoto

Så mycket påverkar sömnbrist din träning

Sömnbrist försämrar prestationen på flera olika sätt, visar ny forskning.

15 juni 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Uthålligheten och koncentrationsförmågan försämras, maxpulsen sjunker och din prestation blirhelt enkelt sämre. De negativa effekterna av flera dygn med för lite sömn är många.

Det visar en ny studie från University of California, San Francisco Human Performance Center. Där fick 12 elitcyklister bara lov att sova fyra timmar per dygn, tre dygn i rad.

Före och efter dygnen med sömnbrist genomförde de olika tester för att forskarna skulle kunna mäta hur mycket den begränsade sömnen betydde för både deras prestation på cykeln och deras kognitiva förmåga.

Tre dygn med bara fyra timmars sömn

Resultatet visade att efter tre dygn med minimal sömn, så genererade de trötta cyklisterna 3,9 procent mindre energi när de trampade pedalerna på sub maxnivå.

Under ett en minut långt backtest försämrades deras prestation med 2,9 procent, och i ett utmattningstest försämrades deras prestation i snitt med hela 10,7 procent, vilket motsvarar 37 sekunder. Dessutom sjönk deras maxpuls och koncentrationsförmåga.

Det finns alltså många bra skäl att vara utvilad före träningen, särskilt om målet är att slå träningskompisarna på cykelturen. (Annars har du precis fått en bra ursäkt serverad om du märker att du inte orkar hänga med de andra).

Källa: American Academy of Sleep Medicine

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: