Sista söndagen i mars går vi över till sommartid. Det innebär att vi förlorar en timme, och det går ut över både sömnkvalitet, humör och hälsa. I gengäld blir det ljusare på kvällarna.

Påverkar sommartiden din träning och formkurva negativt?

Övergången till sommartid gör oss trötta och mindre produktiva. Men som tur är kan du underlätta övergången med dessa fyra enkla tips.

14 mars 2017 av Lasse Lyhne

På söndag ställer vi om till sommartid. Det innebär att klockan ska ställas fram en timme. Precis som utemöblerna ska ställas fram. Det gör att kvällarna blir ljusare, men det innebär också att vi förlorar en timme, och det är faktiskt inte särskilt bra för hälsan.

En studie från 2015 visade att det inträffade 24 procent fler hjärtinfarkter måndagen efter att klockan ställdes fram till sommartid, och att det dessutom inträffade 17 procent fler bilolyckor.

Men även om de flesta av oss kanske inte upplever det riktigt så dramatiskt, så kan det det lätt behövas minst en vecka för att återhämta sig efter den förlorade timmen. Här är fyra tips som gör att du kan ställa om snabbare till sommartid, och att vare sig din träning eller formkurva påverkas negativt för det av den förlorade timmen. 

Tjuvstarta

Sommartiden inträffar natten till söndag. Gör övergången lite mjukare genom att tjuvstarta. Ställ fram en av dina klockor redan på fredag eftermiddag och börja att anpassa dagen efter det.

Kliv upp tidigt på lördag

Kliv upp i ottan på lördag och gå ut i friska luften. Använd kroppen. Ta en löprunda, gå en långpromenad, påta i trädgården eller gör något annat som involverar fysisk aktivitet. Det gör att du blir trött rent fysiskt på kvällen och somnar tidigare.

Sov ut på förhand

Se till att vara bra utvilad innan sommartiden börjar. Har du sovit bra nätterna före sommartiden börjar, så tål du sömnunderskottet mycket bättre, jämfört med om du redan lider av sömnbrist.

Undvik alkohol och kaffe

Även om det finns de som upplever att det är lättare att somna med alkohol i kroppen så är det ingen bra lösning i längden. Alkohol kanske kan göra att du somnar lättare, men det påverkar sömnkvaliteten negativt.

Lite mer kaffe än vanligt kanske behövs på måndag morgon, men undvik att hälla i dig en massa koffein på eftermiddagen. Annars får du svårare att somna på kvällen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: