© Istock

Lev hälsosammare: Sov en timme mindre

Undvik hjärtbesvär med rätt sömnmängd. En timme kan göra stor skillnad!

27 april 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Nattugglor och B-människor tag er i akt! Ny forskning visar nämligen att ni har en ökad benägenhet att skaffa er tre stora ovanor som kan ge hjärtbesvär: rökning, dålig kost och en inaktiv livsstil.

En ny studie från University of Delaware visar i varje fall att personer vars sömn är antingen för kort eller för lång, samt nattugglor som går och lägger sig sent, är mer benägna att röka, leva ett stillasittande liv och äta mindre frukt och grönsaker jämfört med dem som får tillräckligt med sömn och går tidigt till sängs.

Mer sömn är inte alltid bättre

Studien är en så kallad självrapporteringsstudie baserad på svar från knappt 430 000 britter i åldern 40–69 år. Forskarna definierar kort sömn som mindre än 6 timmar, tillräckligt med sömn som 7–8 timmar och lång sömn som över 9 timmar.

Enligt forskarna visar studien att det inte bara är brist på sömn som är relaterat till en ökad risk för hjärtbesvär. För mycket sömn är också relaterat till rökning, dålig kost och inaktivitet. Att man bör sova mer är därför ett förenklat hälsobudskap, anser forskarna.

Källor: Annals of Behavioral Medicine, sciencedaily.com

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: