© Colourbox

Kan jag ta igen sömnbristen på helgen?

Jag får aldrig ihop sju timmars sömn per natt under vardagarna. Lördagar sover jag längre men jag är ändå trött. Vad beror det på?

Även om en lång och skön lördagsförmiddag i sängen kan vara en av veckans höjdpunkter gör de extra timmarna med sömn oss inte piggare. Åtminstone gäller det för de flesta. En natt med 9–10 timmars sömn förstör istället dygnsrytmen och gör oss tröttare. Det effektivaste sättet att få mer energi är därför att prioritera nattsömnen under hela veckan, så du får de timmar med sömn som du har behov av varje natt.

Försök att ändra kvällsvanorna – stäng t.ex. av datorn i god tid innan du går och lägger dig och spela in resten av filmen så att du inte behöver sitta uppe halva natten.

Använd gärna det lilla testet här intill för att ta reda på hur många timmars sömn du behöver per natt.

Ditt verkliga sömnbehov

Fyra dygn behövs för att genomföra testet; man bör därför passa på när man är långledig. Gå och lägg dig samma tid varje kväll, ställ undan väckarklockan och vakna istället av dig själv. De första tre dygnen går åt till att återställa sömnbristen; den fjärde morgonen märker du hur mycket du bör sova.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: