© iStockphoto

Ipaden i sängen? Därför är den skadligare än du tror

Det blå ljuset från de elektroniska skärmarna påverkar vår sömnkvalitet mer än vi kanske inser, visar en studie.

15 mars 2016 av Jesper U. Larsen

Det blå ljuset från de elektroniska skärmarna kan försämra din nattsömn. Och det gäller även om du somnar i god tid efter att du har haft Ipaden med dig i sängen.

Dina hjärnvågor ändrar sig nämligen så att det tar längre tid innan du kommer in de djupa sömnfaserna efter att du har somnat. Det visar forskning från universitetet i Bergen.

Och just mängden och kvaliteten på den djupa sömnen är avgörande för hur effektivt kroppen återhämtar sig. Det är också då som kroppen får bukt med många av de stresshormoner som annars kan skada din hälsa.

Läs en bok och få mer djupsömn

De norska forskarna testade 16 personer i åldern 22–33 år. En kväll fick de läsa på en Ipad i 30 minuter före de skulle sova, och en annan kväll fick läsa en bok i 30 minuter med läslampan tänd i sovrummet.

Lite överraskande hade personerna varken svårare för att somna eller sov kortare tid efter att de hade läst på Ipaden. Men mätningar av deras sömn visade att det tog längre tid för dem att sjunka in i de viktiga djupa sömnfaserna, då hjärnvågorna blir mycket långsamma. De kände sig också mindre sömniga när de hade använt Ipaden jämfört med när de hade läst en bok.

Blått ljus lurar hjärnan

Blått ljus är skadligt för sömnen eftersom det helt enkelt gör att hjärnan tror att det är dag. Därför håller hjärnan sig aktiv i stället för att den varvar ned.

Det bästa är självklart att hålla fingrarna borta från elektroniken innan du ska gå och lägga dig. Men om Ipaden nu är en viktig sängkamrat för dig så finns det program som f.lux som anpassar färgerna på skärmen till tiden på dygnet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vem föredrar du att träna tillsammans med?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: