Fem knep som förbättrar din sömn

Har du svårt för att somna, eller vaknar du ibland på natten? Då bör du följa dessa fem råd för en bättre sömn.

17 januari 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Pröva dessa fem knep om du har sömnproblem. 

Skippa dina dåliga vanor innan läggdags 

Läsk, kaffe, godis, läsplattor, mobiler och för lite motion förstör sömnen. Se till att motionera regelbundet och minska intaget av socker- och koffeinrika drycker ca sex timmar innan läggdags. 

Varva ned

Om du har en tendens att vilja ligga och tänka igenom hela dagen vid läggdags – och särskilt fokusera på allt negativt som har hänt, så är du inte ensam. Du kan tona ned dina negativa tankar genom att lyssna på lugnande musik, meditera eller helt enkelt bara acceptera det som hänt under dagen och tänka framåt. 

Skapa bra förutsättningar

Om det är för varmt, kallt, ljust eller för höga ljud i sovrummet är det lätt att du vaknar på natten. Se därför till att temperaturen i ditt sovrum ligger på 20–22 plusgrader, samt att det är tyst och mörkt. Det är nämligen de bästa förutsättningarna för bra sömn. 

Om du har problem med att du måste upp och kissa på natten, så se till att sluta dricka vätska två timmar före du ska gå och lägga dig. 

Rutiner, rutiner, rutiner

Se till att gå till sängs vid samma tidpunkt varje kväll. Därmed vänjer du kroppen vid att det är dags att sova vid en viss tidpunkt. Det leder i sin tur till att du också kommer att vakna vid samma tidpunkt varje morgon – välutvilad. 

Frukta inte sömnen

Om man börjar att oroa sig för att man ska få för lite sömn, och att det ska gå ut över nästföljande dag, så blir det garanterat svårt att somna. Lugna ned dig själv med att om du har sömnbrist så kan du alltid kompensera med en tupplur under dagen. 


Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: