Man sover framför datorn
© iStock

Det händer i kroppen när du sover för lite

Alla vet hur irriterad och okoncentrerad man kan bli om man har sovit för lite. Men sömnbrist kan också orsaka sex andra saker som är lite mer oroande.

29 augusti 2017 av Jesper U. Larsen

Så farligt för hälsan är det att sova för lite

Det kan verka som ett oerhört tidsslöseri att vi sover bort en tredjedel av våra liv. Men det finns många starka skäl till vårt sömnbehov. På senare år har forskarna hittat nya bevis för hur viktig sömnen är för hälsan, och hur skadligt det kan vara att försumma alltför många timmar i sängkammaren. Här är en rad olika hälsorisker som du kan undvika med sömnens hjälp. 

Hur mycket sömn behöver man?

Vårt sömnbehov förändras en hel del med åren:

Nyfödda: Upp till 18 timmar
1–12 månader: 14–18 timmar
1–3 år: 12–15 timmar
3–5 år: 11–13 timmar
5–12 år: 9–11 timmar
Tonåringar: 9–10 timmar
Vuxna: 7–8 timmar
Äldre: 6–7 timmar

Sex saker som händer i kroppen när man har sömnbrist

1. Ökad risk för diabetes

Flera undersökningar visar att personer som brukar sova mindre än 5 tim. per natt har en kraftigt ökad risk för att utveckla diabetes. Sömnbrist bidrar nämligen till nedsatt insulinkänslighet. Det innebär att kroppens celler blir sämre på att ta upp socker, som i stället ansamlas i blodet och höjer blodsockret. 

2. Sömn gör dig populär

Attraktionskraften hos en person riskerar att försvinna om man lider av sömnbrist. En studie från Stockholms universitet visar att personer bedöms som mer attraktiva, friska och pålitliga av andra ju mer de har sovit på natten..

3. Svårare att stå emot cancer

Sömnen är viktig för förmågan att bekämpa cancer. Det visar en amerikansk studie bland kvinnor med bröstcancer. Kvinnor som sov fem timmar eller mindre per natt innan de fick sin cancerdiag­nos hade 1,5 gånger högre risk att dö av sjukdomen jämfört med kvinnor som sov 7–8 timmar per natt. Råttförsök visar även att sömnstörningar ger aggressivare metastaser och försämrar immunförsvarets förmåga att bekämpa cancer i tidiga stadier..

4. Vi får mer lust att äta skräpmat

Sömnbrist gör att vi väljer fetare och onyttigare mat. Det beror bland annat på att aktiviteten i hjärnans centra för impulskontroll dämpas, och att vi därmed blir mer benägna att följa våra första intryck – och de går ofta i en mer ohälsosam riktning än när vår självkontroll är intakt. Nyligen visade forskning att sömnbrist ökar halten av så kallade endocannabinoider – kroppens egna haschliknande ämnen – som i sin tur ökar suget efter söta, salta och feta snacks. En annan negativ effekt av sömnbrist är att det ökar nivån av hungerhormonet ghrelin i kroppen, och sänker mängden av mättnadshormonet leptin. Allt detta bidrar till att människor som sover för lite har större risk för att bli överviktiga. 

5. Sov dig till mer sex

Det är kanske ingen överraskning att sömnbrist påverkar sexlivet negativt. Men hur mycket? Det undersökte forskare år 2015. De mätte sömnen hos en grupp kvinnor och kom fram till att för varje timmes sömn extra de fick, så var sannolikheten 14 procent större att de hade sex med sin partner nästa dag..

6. Män får sämre spermier

30 procent lägre koncentration av spermier har män som sover för lite jämfört med andra män. Det visar en dansk studie från 2013. Även kvinnors fertilitet ser ut att påverkas negativt av sömnbrist. 

Har du problem att somna på kvällen eller att sova hela natten? Här har vi samlat en massa tips och råd som ger dig den bästa nattsömnen.

Vill du veta mer om träning, skador, hälsa, motivation och mycket mer, så ska du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I magasinet får du alla nya rön om träning och inspiration till hur du får ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: