© iStockphoto

Därför blir du hungrig av för lite sömn

Om du sover för lite ökar risken att du blir hungrig dagen efter – och att ditt sötsug ökar.

8 mars 2016 av Jesper U. Larsen

En sömnlös natt kan lätt leda till att man blir hungrig dagen efter. Vi har nämligen svårare att hålla fingrarna borta från skräpmat, sötsaker och läsk om vi inte får tillräckligt med sömn.

Nu har amerikanska forskare kommit på en del av förklaringen till varför sömnbrist ger ett ökat sötsug, och därmed också en ökad risk för att drabbas av övervikt.

Samma effekt som hash

Sömnbrist påverkar nämligen olika kemiska ämnen i hjärnan på samma sätt som det aktiva ämnet i cannabis påverkar hashrökare – alltså en kraftigt ökad aptit efter i synnerhet söta, salta och feta snacks.

Tidlgera forskning har visat att sömnbrist ökar utsöndringen av hormonet ghrelin som stimulerar aptiten, medan mängden av mättnadshormonet leptin tvärtom ökar om man får en bra, lång nattsömn.

Det nya är att brist på sömn också påverkar kroppens så kallade endocannabinoider – ibland kallade för kroppens egna hashliknande ämnen.

Åt dubbbelt så mycket fett

Forskarna vid University of Chicago samlade 14 vuxna i åldern 18–30 år i studien. Deras aptit och matvanor testades första gången efter fyra nätter med tillräcklig sömn (cirka 8,5 timmar) och andra gången efter fyra nätter med sömnbrist (4,5 timmar).

Blodprov visade ett starkt samband mellan testpersonernas aptit efter onyttiga saker och nivån av endocannabinoider i kroppen. I normalfallet är den nivån låg på natten för att sedan öka på dagen och nå sitt maximum tidigt på eftermiddagen. Men när testpersonerna fick sova mindre på natten förblev nivån hög till sent på kvällen dagen efter.

Under den perioden upplevde testpersonerna också starkare hungerkänslor. Det gjorde att de nästan åt dubbelt så mycket fett när när de fick tillgång till snacks, jämfört med när de hade sovit i åtta timmar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: