© Istock

10 goda råd: så får du bättre sömn

Om man sover dåligt eller får för lite sömn flera månader i sträck så blir det en allvarlig fara för hälsan. Här är experternas bästa råd mot sömnproblem.

14 september 2015

Så får du bättre sömn

Det finns som tur är mycket du kan göra själv för att förbättra sömnkvaliteten. Här är experternas bästa råd.

  • 1. VAR FYSISKT AKTIV varje dag.
  • 2. GÅ TILL SÄNGS OCH KLIV UPP på regelbundna tider.
  • 3. UNDVIK ATT SOVA PÅ dagen, även om du är sömnig.
  • 4. UNDVIK ALKOHOL, KOFFEIN och stora mängder energi- och fettrik kost innan läggdags.
  • 5. SÄNGEN ÄR TILL FÖR ATT SOVA I – ligg inte med laptopen i sängen och svara på e-post sent på kvällen.
  • 6. UNDVIK LJUS FRÅN SKÄRMAR (t.ex. teve, mobil eller dator) innan läggdags.
  • 7. LÄR DIG EN AVSPÄNNINGSTEKNIK. Använd den om du vaknar på natten eller om du inte kan sova.
  • 8. UNDVIK ATT GRUBBLA ÖVER PROBLEM och alla måsten. Skriv i stället ned dina problem flera timmar innan du går till sängs, och fundera över hur de kan lösas under dagen.
  • 9. SE TILL ATT SOVRUMMET är stilla, mörkt och lagom tempererat. De flesta sover bäst i 18–21 grader.
  • 10. UNDVIK ALLA NEGATIVA TANKAR OM SÖMNEN som gör att du håller dig vaken. Det är ingen katastrof om du missar lite sömn.

Source #uu.se och vidensraad.dk (”Sömn och hälsa” 2015).

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: