Cookie- och Sekretesspolicy
Hjälp, jag är ljumskskadad!

Hjälp, jag är ljumskskadad!

Jag är en 30-årig fotbollsspelare som under de senaste säsongerna fått problem med mina ljumskar. Hur ska jag göra för att komma tillrätta med den irriterande skadan?

  • Aktiv Träning nr. 8, 2010
Fråga oss

Ljumskskador är vanliga i idrotter med många riktningsförändringar.

En del fotbollsspelare brukar sätta igång för tidigt efter ett skadeuppehåll – innan skadan är helt läkt. Allvarliga ljumskskador kan ta 16–20 veckor att läka och rehabilitera.

3–5 dagar efter skadetillfället kan du börja rehabilitera dig genom att göra övningen ”kläm åt en boll” – se rutan till vänster. Om övningen är smärtsam så bör du vänta några dagar till. Gör övningen med raka ben, lätt böjda ben och böjda ben. Gör även 3 x 15–20 situps samtidigt som du klämmer åt bollen och lyfter fötterna. Gör övningarna tre gånger i veckan.

Efter 2–4 veckor lägger du till fler övningar för ljumskarna. Samtidigt kan du börja jogga korta sträckor. Om du inte får ont av att jogga kan du komplettera ljumskövningarna med att sparka en boll mot ett plank. Fortsätt på så sätt i ytterligare åtta veckor, och lägg successivt till några övningar där du byter riktning och sparkar på en boll.

De första 1–4 veckorna:

  • Kläm åt en boll: Ligg på rygg med en boll mellan dina böjda knän. Pressa knäna mot bollen i 30 sek., och vila en kort stund. Upprepa 10 gånger.
  • Vecka 4–12:

  • Sidoliggande benlyft: Ligg på sidan med det undre benet rakt och det övre benet böjt framför det andra. Lyft det undre benet mot taket med hälen först. Gör 3 x 15–20 upprepningar med bägge benen.
  • Lyft benet högt: Ligg på sidan med det undre benet böjt och det övre benet rakt. Håll ihop knäna. Lyft sedan det raka benet uppåt och lite bakåt med hälen först. Gör 3 x 15–20 upprepningar.
  • Glidskejta: Stå med en liten glidmatta under ena foten. Glid åt sidan och tillbaka igen medan du pressar mattan mot golvet. Gör 3 x 15–20 gånger med varje ben.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Skulle du rekommendera oss?

Skulle du rekommendera oss?

Tala om för oss vad du tycker och delta i utlottningen.

Se priserna och delta här

Mest läst
Jag har fått löparknä!

Jag har fått löparknä!

Fråga oss |

Jag brukar få ont på sidan av knät när ...

Läs mer
Hur kan man förebygga löparknä?

Hur kan man förebygga löparknä?

Fråga oss |

Jag råkar ofta ut för löparknä. Skadan ...

Hur kan man förebygga löparknä?
Aj, jag har fått ont under foten!

Aj, jag har fått ont under foten!

Fråga oss |

Jag har fått plantarfascit vilket gjort ...

Läs mer
Träna bort dina hälseneskador

Träna bort dina hälseneskador

Skador |

Ömma och inflammerade hälsenor hör till ...

Läs mer
Hjälp, jag är ljumskskadad!

Hjälp, jag är ljumskskadad!

Fråga oss |

Jag är en 30-årig fotbollsspelare som ...

Hjälp, jag är ljumskskadad!
Nytt
Förebygg skador med fem enkla övningar

Förebygg skador med fem enkla övningar

Löparskador |

Styrke- och stabilitetsträning är ...

Läs mer
Därför blir du skadad

Därför blir du skadad

Löparskador |

Blir du ofta skadad när du springer? ...

Läs mer
Vilket löpunderlag är hårdast?

Vilket löpunderlag är hårdast?

Fråga oss |

Hur mycket betyder löpunderlaget för ...

Läs mer
Hur undviker jag att få ont i vristen?

Hur undviker jag att få ont i vristen?

Fråga oss |

Jag får ofta ont i vristen när jag ...

Läs mer
Aj, jag har fått ont under foten!

Aj, jag har fått ont under foten!

Fråga oss |

Jag har fått plantarfascit vilket gjort ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män