Sex sätt att undvika huvudvärk utan medicin

Du kan lätt undvika huvudvärksmedicin och dess obehagliga biverkningar med hjälp av de här naturliga och effektiva tipsen.

23 februari 2016

När det spränger som mest i huvudet så är huvudvärkstabletter lösningen för de flesta människor. Problemet är bara att risken för att drabbas av en rad allvarliga biverkningar följer med medicinen in i din kropp. Men med hjälp av de här sex naturliga verktygen kan du lätt undvika huvudvärksmedicinen och dess skadliga biverkningar, samtidigt som du kan bli kvitt din huvudvärk.

Så slipper du att få huvudvärk

1. ÄT VARIERAD KOST Det säger forskarna: Man kan även få huvudvärk av det man äter och dricker. Det är mycket individuellt vilka livsmedel som kan orsaka besvär och experterna är inte eniga. Orsaker: Ämnen som t.ex. nitrit påverkar cellerna i hjärnan, som i sin tur kan påverka det centrum i hjärnan som styr smärtupplevelsen. Och det kan ge huvudvärk. Gör så här: Ät varierat – och pröva dig fram. Kaffe, te, choklad, ost, salami och rökt fisk tros vara de stora ”bovarna”.

2. HÅLL IGEN MED HUVUDVÄRKSTABLETTER Det säger forskarna: Som en paradox står huvudvärkstabletter med på listan över faktorer som kan ge huvudvärk. Orsaker: Om man tar värktabletter dagligen mot huvudvärk riskerar man att medicinen tom. förvärrar huvudvärken. Vid längre tids användning blir man immun mot medicinen som verkar allt sämre och under kortare tid. Gör så här: Det bästa är att förebygga det som orsakar huvudvärken. Om man medicinerar 15 dagar eller mer per månad under minst tre månaders tid löper man stor risk att få sämre effekt av medicinen. Vad det beror på vet man inte med säkerhet. Den enda utvägen verkar dock vara att trappa ned medicinförbrukningen för att till sist sluta helt. Det finns särskilda program för det.

3. UNDVIK ATT STRESSA Det säger forskarna: Stress är inte den vanligaste orsaken till huvudvärk, men det är en av många faktorer som kan förvärra besvären. Orsaker: Stress har både fysisk och psykisk påverkan. Stressade personer sover ofta sämre, äter mer onyttigt, röker mer, motionerar mindre, dricker mer alkohol och har mer muskelspänningar – faktorer som kan ge huvudvärk. Gör så här: Gör allt du kan för att undvika stress. Stress fördubblar sannolikheten för att ta smärtlindrande medicin, men värktabletter är ingen bra lösning för att motverka stress. De kan istället framkalla huvudvärk. Skippa därför huvudvärkstabletterna när du känner dig stressad.

4. SITT RÄTT PÅ JOBBET Det säger forskarna: Felaktiga arbetsställningar ökar risken betydligt för muskelspänningar, som i sin tur ökar risken för huvudvärk. Orsaker: När man befinner sig i samma position under en längre tid, som t.ex. när man sitter framför en dator, så belastas främst musklerna i nacken och i axlarna. Gör så här: Se till att skapa bra rutiner när det gäller arbetsställningen. Huvudsaken är att din arbetsställning är flexibel, och att du inte sitter i samma ställning för lång tid.

5. MOTIONERA Det säger forskarna: Motion och träning kan hjälpa mot huvudvärk. Orsaker: Huvudvärk beror ofta på att musklerna i nacken och/ eller i axlarna antingen är spända eller svaga. Det kan man råda bot på genom att styrketräna med gummiband. När man motionerar och får upp pulsen rejält så ökar kroppens produktion av kroppsegna smärtlindrande ämnen som till exempel endorfiner, som kan lindra både huvudvärk och muskelsmärtor. Dessutom ökar blodflödet i hjärnan, vilket har en positiv effekt på det inflammatoriska tillstånd i hjärnans blodkärl, som i sin tur kan framkalla huvudvärk. Gör så här: Motionera – både i form av konditions- och styrketräning. För att du inte ska få huvudvärk av att motionera bör du se till att värma upp och dricka extra mycket.

6. SOV GOTT VARJE NATT Det säger forskarna: Flera studier visar att det finns ett samband mellan huvudvärk och dålig sömn – och det kan lätt bli en ond cirkel: huvudvärk ger dålig sömn, dålig sömn ger huvudvärk. Orsaker: Dålig sömn kan ge olika typer av huvudvärk. Fel säng eller huvudkudde kan ge en dålig sovställning så att man t.ex. utvecklar spänningar i nacken eller i axlarna. De besvären kan i sin tur leda till huvudvärk. Man kan även få huvudvärk om man sover för lite eller för mycket. Gör så här: Skaffa en bra huvudkudde och en säng som är anpassad till dig, och sov i ett rum som är mörkt, svalt och rofyllt. Undvik att träna sent på kvällen, och drick inte kaffe eller alkohol för nära inpå läggdags. Förutom att alkohol försämrar sömnen är den även vätskedrivande. Ett alltför högt alkoholintag kan leda till vätskebrist som i sin tur kan ge huvudvärk. Undvik också att oroa dig för mycket för morgondagen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: