Kvinna kopplar av på flyget
© iStock

Så undviker du svullna ben på flygresan

Här är fem tips som gör att du undviker svullna ben och fötter på flygresan.

3 april 2017 av Hans W. Gottlieb

Svullna ben och fötter är mycket vanligt på långa flyg-, buss-, bil- eller tågresor. Vätske­ansamlingen är en naturlig följd av inaktivitet och sätter sig i fötter, vrister och ben på grund av tyngd­kraften.

5 tips mot svullna ben:

1. Gör cirklar och vifta med tårna

En gång i timmen bör du sträcka ut benen under sätet framför dig och göra 15 cirklar med varje fot – med- och moturs. Vicka därefter 15 gånger på fotlederna.

2. Sträck på benen

En gång i timmen bör du resa på dig och gå en liten sväng om det är möjligt. Gör samtidigt 25 tåhävningar.

3. Spänn rumpan

Varje timme bör du spänna rumpan så hårt du kan i 15 sekunder. Gör en kort paus och upprepa ett par gånger.

4. Spänn låret

En gång i timmen bör du växelvis sträcka ut det ena respektive det andra benet helt och spänna låren så hårt som möjligt. Spänn varje ben i cirka 15 sekunder och upprepa ett par gånger.

5. Stödstrumpor

Innan du sätter dig till rätta så är det bra om du tar på dig ett par stödstrumpor som du har på dig under hela resan. De ska strama åt lätt för att fungera effektivt. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: