© Istock

Så farligt är DITT bukfett

Allt bukfett är inte likadant. Hälsan påverkas på olika sätt beroende på var fettet sitter. Här kan du se hur farligt ditt bukfett är.

19 april 2016 av Martin Kreutzer.

Ta reda på vilken typ av mage du har här nedan, och se hur farligt ditt magfett är och vad du kan göra för att bli av med fettet.

FÖR MYCKET FETT PRECIS UNDER HUDEN

  • Detta bör du kontrollera: För mycket fett precis under huden kännetecknas ofta av att magen hänger ut över byxlinningen. Om midjemåttet är 94–102 cm uppmätt på de tjockaste ställena, och det finns en rejäl fettvalk att gripa tag i strax under naveln, så är det mest troligt underhudsfettet som dominerar. Det kan också vara fallet även om midjemåttet överstiger 102 cm, och om måttet är så pass stort finns det en ökad risk för att åtminstone en del av fettet finns inne i bukhålan.
  • Så farligt är det: En liten kulmage behöver inte påverka hälsan särskilt mycket. Studier visar att det framför allt är då övervikten är kraftig som bukfettet blir problematiskt för cirkulationssystemet. Så länge kulmagen bokstavligt talat kan gripas tag i finns det ingen större anledning till oro. Man bör dock vara uppmärksam på att en kulmage ökar belastningen på ländryggen. Övervikt är dessutom krävande för lederna i allmänhet, och för knäna i synnerhet.
  • Detta bör du göra: Om man ska hålla sig frisk och stark bör man prioritera en hälsosam livsstil. Att gå ned i vikt behöver inte vara ens främsta fokus. Man kan stärka sin hälsa minst lika mycket – eller tom. mer – genom att skapa bra sömnvanor, bygga upp en god grundkondition och äta nyttig mat. Ofta gör dessa insatser nästan per automatik att bukfettet minskar.

FÖR MYCKET FETT MELLAN ORGANEN

  • Detta bör du kontrollera: Det är omöjligt att veta exakt hur mycket bukhålefett som finns utan att genomgå en kroppsskanning. Men följande faktorer indikerar att man bär på alldeles för mycket bukhålefett: a) Midjemåttet ligger över 102 cm. b) Midjemåttet förändras inte nämnvärt under veckan. c) Magen verkar uppblåst och det finns förhållandevis små fettvalkar att gripa tag i.
  • Så farligt är det: Bukhålefettet är en tickande bomb för hälsan. Risken för att utveckla hjärt-kärlsjukdomar och diabetes är kraftigt förhöjd. Risken är lika stor oavsett om man har ett högt BMI eller inte, och det blir bara värre med åren eftersom kronisk fetma i bukhålan sliter hårt på cirkulationssystemet. Den goda nyheten är att så snart man börjar göra något åt bukfettet, så förbättras hela ens fysiska tillstånd. Det är alltså bara att köra i gång!
  • Detta bör du göra: Skapa nya vanor. Först och främst handlar det om att skapa ett kaloriunderskott genom att ta bort alla tomma kalorier och ev. äta mindre portioner. Man bör också motionera regelbundet, gärna minst 3,5 timmars konditionsträning varje vecka. Både stress och alkohol ökar risken för att bukhålefettet anhopas. Man har därför mycket att tjäna på att ändra sina vanor även inom dessa områden.

BARA LITE BUKFETT, MEN INGA MAGRUTOR

  • Detta bör du kontrollera: Det finns inga större fettdepåer på magen, men det gömmer sig ett par fettvalkar under naveln och ett par kärringhandtag i sidorna. Musklerna kan skönjas under huden, men det finns inte en enda framträdande magruta. Magen är för det mesta platt. Ibland kan magen vara lite uppblåst, men det försvinner när tarmarna lugnat ned sig.
  • Så farligt är det: Ingen fara. Hälsomässigt har de små fettdepåerna runt midjan ingen betydelse och att magen blir lite upplåst ibland är helt naturligt. Det finns alltså ingen anledning att oroa sig – så länge magen inte är kroniskt uppblåst eller om det finns andra tecken på tarmproblem. Om man måste gå på toaletten ofta, får magont efter måltider eller har andra magbesvär, så bör man ta reda på vad det beror på. Det kan vara irritabel tarm eller intolerans mot vissa matvaror.
  • Detta bör du göra: Om man satsar på att skaffa sig magrutor så bör man komma ihåg att det kan vara rätt krävande. Oftast måste fettprocenten sänkas rejält, och det innebär att man potentiellt behöver gå ned en hel del i vikt. Det kan för många upplevas både jobbigt och nästan lite oattraktivt. Med rätt kost- och träningstaktik kan man dock lyckas.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: