mand strækker ud

Så får du tid till att träna

Vinn kampen mot klockan så får du flera timmar i veckan till att träna. Här är 6 råd och 6 bonustips som gör att du får ut mer av dagarna, utan att det behöver gå ut över familj eller jobb.

4 maj 2010 av Birgitte Aabo

1. Gör en plan

Gör dig själv en tjänst och fundera över vad du vill ha ut av din träning. Hur ofta, hur länge och med vad vill du träna? Utan en plan att utgå ifrån är risken stor att träningen blir lidande. Det är lätt hänt att skjuta upp träningen till morgondagen, och då är det stor risk att det dyker upp något annat som måste göras. Ofta slutar det med att det går flera dagar mellan träningspassen. Med en plan är det inte bara lättare för dig själv att följa vägen mot ett mål, utan även din familj har lättare att förstå hur viktigt det är för dig att få tid till att träna.

Bonustips Skriv upp familjens aktiviteter på ett veckoschema så undviker du både träningsuppehåll och irritiation från dig eller någon närstående. Gör konkreta avtal med din familj så att allas behov blir tillgodosedda.

2.Vakna tidigt

Kanske tror du att du bara kan träna på eftermiddagen eller på kvällen? Ge i såna fall morgonträningen en chans. Om familjen sover medan du tränar, så förlorar ni ingen värdefull tid tillsammans. Om du springer i stadsmiljö får du också uppleva en stad utan trafik och avgaser. Du kommer dessutom snart att känna vilket energitillskott som morgonträningen ger. Kanske låter det motsägelsefullt att ställa väckarklockan en timme tidigare på morgonen, och ändå vara piggare under resten av dagen. Men när du upplevt vilken kickstart på dagen det innebär att springa i ottan, är det lätt att det blir en vana.

Bonustips Lägg fram dina träningskläder kvällen innan du ska träna, så du inte slösar tid på att leta fram kläderna på morgonen.

3. Storhandla

Ett genomsnittligt besök i mataffären tar omkring en halvtimme med transport. Om du istället fyller skafferiet, kylskåpet och frysen en dag då du är ledig eller under helgen, så finns det åtskilliga timmar att spara varje vecka – och varför stå i kö när du skulle kunna träna istället och utnyttja tiden effektivare? Skriv en inköpslista så att du inte glömmer något, annars är risken stor att det går onödigt mycket tid på att handla.

Bonustips Gör dubbla portioner när du lagar middag. Då sparar du in på en matlagning och kan träna på kvällen, istället för att stå i köket och vara frustrerad över att du inte hinner träna.

Tid året runt

Även om årstiden gör att du måste klä dig i mössa, vantar och flera lager med träningskläder, så kan du tjäna värdefull tid året runt, om du följer ovanstående råd.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: