Så får du tid till att träna

4. Spring till och från arbetet

4. Spring till och från arbetet

Gör pendlingstiden till effektiv träningstid, och spring till eller från jobbet. Ibland kan det till och med gå snabbare om du bor och arbetar i en storstad. Har du långt till jobbet kan du parkera bilen eller kliva av bussen eller tåget på morgonen några hållplatser tidigare än vanligt, och springa den bit som är kvar. Det krävs självklart att du har möjlighet att byta om och duscha på jobbet. Att på förhand bestämma sig för att springa hem från arbetet istället, och se till att ha ombyte med sig i en löparryggsäck, brukar underlätta för att träningen verkligen ska bli av. Dessutom sparar du pengar och gör en värdefull insats för miljön. .

Bonustips Träna med din fru eller flickvän, ta med barnet i en babyjogger eller låt det cykla bredvid. Rasta hunden samtidigt.

5. Arbeta mindre, men effektivare

Långa arbetsdagar går oftast ut över träningen. Var effektivare på jobbet och sätt redan på morgonen upp realistiska mål för vad du vill uppnå under dagen. Därigenom minskar du risken för övertid. Läs och svara t.ex. bara på e-post ett par gånger om dagen, och skär ned på småpratet med kollegorna – särskilt vid kaffeautomaten. Några av de aktiviteter du är van vid på arbetet, är kanske helt onödiga. Undvik mindre viktiga möten, och koncentrera dig på en sak i taget eftersom multiuppgifter minskar effektiviteten avsevärt.

Bonustips Säg nej till arbetsuppgifter om de kommer att gå ut över träningen. Den är viktig för din hälsa, så det kan du göra med gott samvete.

6. Minska tv-tittandet

Skär ned på den tid som du tillbringar framför tv:n. Zappar du ofta omkring är det lätt att minska på tv-tiden, men ser du oftast program som du valt ut i förväg så kan lösningen vara att spela in programmen. På så sätt kan du träna på kvällen. Under sommarhalvåret innebär det oftast att du kan utnyttja de ljusa timmarna till att vara aktiv och istället se på tv senare. Spelar du in programmen så kan du dessutom spola förbi all tv-reklam som tar upp mycket av din värdefulla tid.

Bonustips Ta på löparkläderna när du följer ditt barn till fotbollsträningen, och spring en runda medan barnen tränar. Följ dem till skolan med löparkläderna på, och spring en snabb runda innan jobbet.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: