Så får du en högre ämnesomsättning

Det finns många olika faktorer som avgör hur hög ämnesomsättningen blir. Som tur är finns det också några tips som du själv kan använda för att öka ämnesomsättningen!

20 april 2017 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Ämnesomsättningen är en komplex historia som sammanfattar alla de processer som sker i kroppen, och som bland annat påverkar förbränningen, vikt, tarmfunktionen och den allmänna hälsan. Många lider av ämnesomsättningsrubbningar, och om man tillhör den gruppen så bör man gå till sin läkare för att få råd och behandling. 

Ämnesomsättningen är en process som innebär att kroppen bryter ned protein, fett och kolhydrater – och omvandlar (förbränner) dessa näringsämnen till energi. 

Vi har valt ut en rad bra vanor som kan boosta ämnesomsättningen och förbränningen. 

1. Ät flera mindre måltider. Kroppen gör av med en hel del energi i samband med matsmältningen, och därför är det bra att sätta i gång den många gånger varje dag. Alla måltider ger dessutom ett stabilt blodsocker som gör att det blir lättare att undvika överätning. 

2. Undvik transfettsyror. Transfettsyror kan binda sig till fett och leverceller, vilket i sin tur gör att fettförbränningen sjunker. 

3. Motionera minst 30 minuter per dag. Det absolut bästa sättet att boosta ämnesomsättningen på är att motionera. Se till att få upp pulsen varje dag. 

4. Kom i håg att träna tungt ibland. Styrketräning eller liknande boostar förbränningen. Och ju fler kilo muskler man lägger på sig, desto högre blir förbränningen när man tränar. 

5. Slarva inte med frukosten. Om man vill öka ämnesomsättningen och förbränningen, så ska man äta många måltider – och frukosten ger en perfekt start på dagen. Det gäller alltså att inte hoppa över frukosten om man vill att kroppen ska börja förbränna energi redan från morgonen. 

6. Undvik stress. Det är lättare sagt än gjort, men stress påverkar förbränningen negativt – det gäller alltså att koppla av då och då under dagen. 

7. Fyll på med magert protein. Protein håller oss mätta länge och sätter fart på förbränningen. Protein från t.ex. ägg, kyckling och annat magert kött är att föredrar. 

8. Drick mycket vatten. Vatten är mycket viktigt för matsmältningssystemet. Se till att dricka 2 liter vatten per dag. 

9. Få tillräckligt med sömn. 7–8 timmars sömn varje natt påverkar hälsan positivt på många olika sätt. En bra effekt är ökad ämnesomsättning och högre förbränning. Sömnbrist gör nämligen att kroppen gör av med mindre energi. 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: